nedeľa, 14. novembra 2010

KOZMODRÓM 2010

Začalo to nádherným úsvitom nad Novými Zámkami
Štúdio 12, malé divadielko na Jakubovom námestí - miesto conania Kozmodrómu
prvá bola prednáška o čs. scifi fimoch 1960-1989
viedla ju Evka "Draugwen" Šimková
Linda "LiLa" Šimeková
povedala nám o scifi všetko čo sme chceli vedieť, ale báli sme sa opýtať
Blažena "Morgana" Jančová
rozprávala o móde v scifi filmoch
ľudí v divadle stále pribúdalo
cez prestávku som nakukol na výstavku, ktorá ukazovala, ako by mala vyzerať izba dnešného správneho scifistu
mala by jej kraľovať Hviezdna brána a postavy z nej
nemusia byť skutočné, stačia plastoví panáčikovia
ale sú rozkošní
nemali by chýbať časopisy
seriál Babylon 5 bol kultom v 90-tych rokoch
kultom v novom storočí sa stáva FarScape
konečne sa mi podarilo nájsť Elendilku - Mirka Klempová, hlavná organizátorka KZ2010
tak som sa s ňou na pamiatku odfotil
ďalšia bola prednáška o amerických raketoplánoch
robil ju Michal "Rico" Hruška
a potom si vzala slovo Elendilka
oficiálne predstavila Občianske združenie SCI-FI GUIDE
medzitým prišla aj Katka "Crankie" Bajzíková
a spolu s Mirkou slávnostne vyhlásila conanie Slavconu 2011
... a potom bola Namuras! - jej občianske meno sa mi nepodarilo zistiť
hovorila o scifi seriáloch
pááááni, to bola paľba!!
bavili sa aj manželia Stožickí a Martin Králik
Anetka "Riddick" Čižmáriková ma pozdravila orginálnym vulkánskym pozdravom
tá šatka jej sekne, však?
ľudí zasa pribúdalo - už museli sedieť na schodoch
ja a Riddick
Martin "Roger" Králik
prednášal o punku v scifi literatúre
Jan Harásek a Maťo Laš
experti na britský seriál Dr.Who...
na rozlúčku - tento chalan ma často fotil, asi som sa mu páčil

OSPRAVEDLŇUJEM SA ZA ZNÍŽENÚ KVALITU NIEKTORÝCH FOTIEK SPôSOBENÚ ZLÝMI SVETELNÝMI PODMIENKAMI V SÁLE. ĎAKUJEM.

KOZMODRÓM 2010
Zúčastniť sa na tejto akcii som sa rozhodol už na Istrocone. Povedal som si, že treba vyskúšať aj niečo nové, aj keď som si bol od začiatku vedomý, že tam asi budem najstarší účastník. A môj predpoklad sa naplnil. 90% účastníkov pokojne mohli byť moje deti. Starších fanov tam bolo ozaj málo. Ale napodiv ma tie decká nevyhnali do hrobu ani do domova dôchodcov.
Cesta do BA bola fajn. Na stanici v NZ som natrafil na kamaráta-spisovateľa Vlada Ballu a jeho milú priateľku Paulu, ktorí cestovali do Prahy a v družnej debate na umelecké témy mi cesta do BA ubehla ako nič. Počkal som si na električku, vystúpil za starým ND a uličkami sa dostal na Jakubovo námestie, kde som našiel Štúdio 12. Je to také malé, milé divadielko pre malé javiskové formy s hľadiskom pre cca 60-70 divákov.
Dnu ma pustili za skutočne symbolické 3,-Eurá a k tomu som ešte dostal aj knihu Nekromancer. Na veľké spoznávanie nebol čas, prednášky začínali veľmi presne. Sotva som sa usadil začala prvá. Evka Šimková hovorila o československých scifi filmoch natočených v rokoch 1960 - 1989. Dobre sa to počúvalo aj pozeralo (ukážky), pretože skoro všetky som poznal. Až na jeden - hororový poviedkový film Pražské noc z roku 1967. Niektoré z nich sa stali kultami - napr. Ikarie XB-1 alebo Akce Bororo, iné zas mali úspech aj v zahraničí, napr. Cesta do praveku.
Po nej sa pred divákov postavila Linda Šimeková, čerstvá absolventka štúdia etnológie, ktorá zamerala svoje záverečné práce práve na scifi. Vysvetľovala čo je to vlastne scifi, ako vznikla a čo všetko k nej patrí. Spomínala knihy Dušana Slobodníka a Ondreja Herca. A potom zrazu padlo slovo fandom! A pretože na jej otázku o jeho vzniku a histórii nevedel nikto z mladých odpovedať, bez váhania som sa ujal slova ja. Moje slová o scifi kluboch, ich činnosti, vydávaní fanzinov či prvých stretnutiach celkom zaujali, pretože Linda reagovala ďalšími otázkami, hlavne ju zaujímal Istrocon a jeho začiatky. A keďže som sa zúčastnil doteraz všetkých IC, ktoré sa oficiálne conali, mal som o čom hovoriť.
Téma ďalšej prednášky bola typicky ženská - móda! Konkrétne móda a jej premeny v scifi filmoch. Robila ju Blažena Jančová a musela sa skutočne prehrýzť cez desiatky, ak nie stovky ukážok z filmov aby nám predviedla, do čoho všetkého boli režiséri a kostyméri schopní natiahnuť chudákov hercov.
Okolo 11.30 som si odskočil do mesta na obed ale ešte som stihol záver prednášky Michala Hrušku o amerických raketoplánoch (možno aj ruských) a o tom, čo bude po nich. Raketoplány totiž končia, svoju úlohu splnili a vývoj ide ďalej.
No a potom sa slova ujala hlavná šéfka KZ2010 Mirka "Elendilka" Klempová a predstavila seba a svoju partiu - občianske združenie SCIFI GUIDE. Nejde však o klasický klub, ale o spolok mladých ľudí, ktorý má pôsobnosť a členov na celom Slovensku. Zaregistrovali sa v roku 2009 a v tom istom roku aj zorganizovali prvý Kozmodróm. Nakoniec Mirka zavolala na pódium Crankie a spoločne slávnostne oznámili znovuzrodenie Slavconu - bude sa conať začiatkom apríla 2011 - čo vyvolalo búrku nadšenia v hľadisku. Potom sme si ešte urobili veľkú hromadnú fotku, krájala sa torta, ale nechcelo sa mi stáť v rade, tak som vyšiel na chodbu a tam som hodil reč s Anetkou "Riddick" Čižmárikovou. V podstate sme zvyšok conu strávili spolu. Zrejme ani ona veľa z prítomných nepoznala, zo starších fanov tam okrem mňa boli iba manželia Stožickí a Martin Králik.
Parádnu jazdu sme zažili pri prednáške o scifi seriáloch, ktorá začala po skončení masovej konzumácie torty. Dozvedeli sme sa všetko od zrodu scifi seriálov v 20.-tych rokoch 20. storočia, cez Bucka Rogersa, cez Dr.Who, Star Trek, Babylon 5 až po Hrdinov. Prakticky kompletný prehľad seriálov USA, VB a Južnej Afriky. Dievčina, inak veľmi milá a sympatická, ktorá ju robila bola podpísaná ako "namuras" - jej skutočné meno sa mi nepodarilo zistiť. Mala nádherne podrezaný jazýček a skvele sme sa pri jej trefných hláškach bavili. Malo to úžasný drive! Bomba! Jednoznačne najlepšia prednáška na KZ2010!
Po nej nastúpil Martin Králik a porozprával nám o tom, ako myšlienky hnutia punk zasiahli do scifi literatúry. Vznikol celý rad subžánrov s príponou -punk, z ktorých asi najznámejší a najrozšírenejší bol cyberpunk, zobrazujúci rebelujúceho človeka žijúceho v odcudzenom, pretechnizovanom svete budúcnosti. Jeho zakladateľ William Gibson dostal za svoje diela obe najväčšie scifistické ceny - Huga a Nebulu, a to dokonca dva roky po sebe. Jeho kniha Neuromancer sa stala kultom. Na cyberpunk potom nadviazali ďalšie - steampunk, splatterpunk alebo aj česká špecialita zvaná pivopunk.
Posledná prednáška, ktorú som prežil sa špeciálne venovala seriálu Dr.Who. Robili ju spoločne dvaja mladí chalani - Jan Harásek a Maťo Laš. Dr.Who je v Anglicku kde vznikol skutočným kultom. Pritom je to najdlhšie existujúci a vysielaný scifi seriál na svete - s krátkou prestávkou beží na obrazovkách BBC nepretržite od roku 1963(!!). Doteraz bolo natočených 30 sérií a vyše 800 epizód. Takže chlapci mali o čom hovoriť. V hlavnej úlohe nesmrteľného Dr.Who sa vystriedalo 11 hercov (každý predstavuje jeho novú reinkarnáciu) a každý mal svojský štýl a humor. Ale to najdôležitejšie ostalo nezmenené - TARDIS! Modrá policajná búdka, ktorá je však v skutočnosti akousi kozmickou loďou, v ktorej Dr.Who cestuje v priestore a čase.
A to bola posledná akcia KZ2010, ktorú som zažil. Ak som sa chcel v rozumnom čase dostať domov, musel som sa pobrať na stanicu. Rozlúčil som sa so známymi a na Šafku som nasadol na električku. Trochu som sa však okašľal - vlak, na ktorý som sa chcel dostať totiž ide len v pracovných dňoch. Tak som zašiel do krčmy na pivo a počkal si na EC z Bohumína, ktoré na môj úžas išlo presne na čas.
Bolo to celé milé a priateľské. Bol som síce jednoznačne najstarším účastníkom KZ2010, ale napodiv som sa tak vôbec necítil. A ak dožijem, tak na rok tam zájdem znovu trochu omladnúť. Budem tým milým a šikovným deckám držať palčeky, však ony sú budúcnosťou fandomu.
Do NZ som dorazil v pohode konštatujúc, že mám za sebou veľmi príjemný deň. A to som nemal! Zakríkol som to! Keď som vyšiel zo stanice a odomkol bicykel, zistil som, že mi nejaký hajzel ukradol blikače! No, nech sa nimi zadrhne! Andy


Žiadne komentáre: