nedeľa, 15. apríla 2012

SLAVCON 2012



tak toto ma čakalo - schody do Iuventy
východ slnka nad Iuventou
tak toto som musel odfotiť - ako z obecnej školy
chodby v Iuvente ...
...mali tú správnu výzdobu a atmosféru
prednáška o vlkoch
robila ju Veronika Herceková
je to veľmi milé dievčatko
o vĺčkoch toho vie fakt dosť
stánok Maxonovcov - vľavo p. Maxonová
Anetka "Riddick" Čižmáriková
Katka "Crankie" Bajzíková - jedna z hlavných organizátoriek SC
asi sa jej na mne niečo nepáčilo
debatný krúžok vyznavačov bojových umení - v strede v červenom R.Washka
Marcel "Marsel" Marko
prednášal o seriáloch StarGate
v publiku sa ocitol aj Martinko Macášek
neviem, kto je táto krásna neznáma ale chcel by som to vedieť
Kamilka Galbavá so synčekom
Janko "Aramon" Žižka z Piešťan
Martin "Roger" Králik
Roger tiež nebol nadšený z výstupu po schodoch do Iuventy
Zdeněk "Šaman" Zachodil - šéf Conanistov


aj ja som sa s ním odfotil

Peťka Neomilnerová (vľavo) prišla aj s dcérkou
momentka z vestibulu - v strede Kamilka Galbavá
Leonard Medek - s neodmysliteľným pohárom v ruke
Janko Cerovský
jeho miniprednáška o výrobe fujár a píšťaliek bola zaujímavá
tradičný stánok Temnoty - bez neho by SC ani nebol
Alenka Košinárová - viedla kvíz o Hre o Tróny
tiež milé dievčatko
po chodbách sa pohybovali aj kostýmovaní fani
v Malom divadle bola dosť tma
ani divákov tam nebolo priveľa
predstavovala sa tam nová fantasy kniha
Daniel Šmihula
prednášal o križiakoch zo Slovenska
vypočuť si ho prišiel aj tento samuraj
počúval pozorne
áááá - Jirko Procházka
je to fajn kamoš
Peťka Neomilnerová sa pripravuje na prednášku
mala početné a zvedavé publikum
mágiou sa zaoberá skoro profesionálne
Franka Vrbenská si našla zvláštne miesto na sedenie
aj v Neverlande bola trochu tma
Martin Králik však dražbu kníh zvládol
prišiel na ňu aj Janko Žižka
...aj Šaman
...aj Dáška Mehešová
Ondreja Herca som stretol v čajovni
mal dobrú náladu
na Lúke bol stredoveký tábor
templárski rytieri z KVH Bagras
vzorne vyrovnaný šík odhodlaných bojovníkov kríža
zbrane a štíty mali celkom vymakané
úúúúúútóóók... na pohanov vprééééd
Robert Washka - poznáme sa z Fénixconu
zopakoval svoju prednášku o bojových umeniach
do rany by som sa mu dostať nechcel
tento (alebo táto?) Java bol veľmi fotogenický
fajčiarsky krúžok - vľavo Kamilka Galbavá, vedľa Ondro Herec


rozlúčková s Anetkou Čižmárikovou a Ondrom Hercom

templári si po boji prišli oddýchnuť
a kapurková - Juro Červenák a spol.

SlavCon 2012 – Bratislava 14. 4. 2012

Slavcon sa postupom času stáva skutočne vychyteným stretnutím scifistov z celého bývalého Československa. Jeho mladí oragnizátori v čele s Katkou Bajzíkovou a Mirkou Klempovou naberajú stále viac a viac skúseností a dokážu dať dokopy program, v ktorom si každý nájde to svoje a začína mi stále viac pripomínať Istrocon. Resp. stáva sa vážnou konkurenciou Istroconu.

Po minulé roky sa SC konal v prietoroch dopravnej priemyslovky na Kvačalovej ulici. Prístup do nej bol síce komplikovaný, ale bolo to na rovinke, čo sa nedá povedať o mieste konania tohtoročného. Neviem z akého dôvodu sa totiž SC presťahoval do kultúrneho domu IUVENTA v Karlovej Vsi, resp. kdesi medzi Karlovou Vsou a Dúbravkou. Poznal som ho tak trochu z minulosti, mal som s ním jednu skúsenosť, aj keď nie celkom pozitívnu. Jediné, čo mi z neho utkvelo v pamäti boli schody! Od zastávky električky sa ide hore do kopca asi tak po 150 schodoch, takže dostať sa do nej pripomína menšiu vysokohorskú túru. Zrejme aj preto organizátori zvýšili cenu vstupného – pridali k nemu vysokohorskú prirážku. Ale nakoniec som si ju rád priplatil.

Od nás z klubu sa ako obvykle ku mne zas nikto nepridal, ale to mi nevadilo. V BA ma na stanici čakala kamoška Diana, ktorá ma do IUVENTY zaviezla autom. Bolo zrejmé, že to tam dobre pozná, pretože išla kadejakými skratkami a bočnými uličkami, ale trafila tam bezpečne. Chvíľu sme vonku ešte pokecali a potom som sa zaradil do diania.

Vnútro Iuventy mi tak vzdialene pripomína akoby zmenšeninu Istropolisu. Ale ľudí sa tam zmestí dosť, až som bol prekvapený, že sa toľkým davom chcelo šliapať tú výšku. Hneď z úvodu sa mi podarilo odchytiť Elendilku a tá mi zhruba vysvetlila, kde sa nachádza ktorá prednášková miestnosť. Bolo ich niekoľko, ale našťastie nie veľmi ďaleko od seba. Mali svojské názvy – Moria (miestnosť pre vyznavačov fantasy), Solaris (čistá scifi), Hradisko (história), Tančiareň (cvičenia a tance), Malé divadlo (tam sa krstili knihy), Neverland (akási univerzálna miestnosť na všetko) a vonku za budovou bola Lúka, kde sa strieľalo, šermovalo, táborilo a varilo podľa stredovekých receptov.

V podstate sa mi podarilo navštíviť každú z uvedených miestností, aj keď niektoré len na chvíľku. Ako prvú som poctil svojou prítomnosťou Moriu, kde Veronika Herceková prednášala o vlkoch. Vlk je totiž od začiatku symbolom a maskotom SC. Jej prednáška bola ozaj zaujímavá. Začínala spomienkou na Gévodnaskú beštiu, ale trochu ma prekvapilo, že nepoznala film Bratstvo vlkov. Tak som o ňom krátko zreferoval. Ale gro tvorili jej znalosti – o vlkoch, ich živote, spôsoboch lovu či rozmnožovania toho vie fakt dosť. Na rozdiel od väčšiny ľudí, ktorí akosi podvedome a veľmi nesprávne považujú vlka za ľudožravú beštiu. Vlci sa však ľudí maximálne stránia a možno už desaťročia sa nestalo, aby vlk zaútočil na človeka.

Potom som sa presunul do Solarisu, kde mal prednášku o StarGate Marcel Marko. Bolo to milé, veselé a priateľské rozprávanie jednak o filme, ale hlavne o seriáloch ktoré naň nadväzovali. SG-1, StarGate Atlantis, StarGate Universum či naposledy animovaný StarGate Infinity. Tieto série frčali na obrazovkách asi 12 rokov a natočilo sa ich 480 dielov. Na viac ako desaťročie sa ateliéry vo Vancouveri stali akýmsi malým vesmírom, v ktorom sa pohybovala partia skvelých hercov. A aj keď SG definitívne skončila, dodnes majú tieto seriály státisíce fanúšikov po celom svete.

Nasledujúcu hodinu som viac-menej improvizoval. Vrátil som sa do hlavného vestibulu a na moje milé prekvapenie som postretal množstvo kamarátov - Anetku Čižmárikovú, Maxonovcov, Lea Medeka, Šamana, Crankie, Janka Žižku, Dášku Mehešovú, Kamilu Galbavú (tá si u mňa hneď objednala tričko so symbolom aký nosil zaklínač Geralt), neskôr som pozdravil Jirku Procházku či Ondra Herca. Pozdravil som sa aj s Jurom Červenákom a zaregistroval som aj Miloša Ferka. Martinko Macášek sa ku mne pridal už v Solarise. Posedel a pokecal som si s pani Maxonovou a nakoniec si vypočul miniprednášku Janka Cerovského o výrobe fujár. No, je to riadna fuška.

Popri tom som nakukol do Malého divadla, kde sa predstavovala nová „riadne špinavá fantasy“ pod názvov Letopisy Vukogvadskej družiny, na chvíľu som sa išiel zohriať do Morie, kde prebiehal kvíz o seriále Hra o tróny, ktorý moderovala veľmi sympatická a fotogenická dievčinka Alenka Košinárová. Seriál však nepoznám, takže som bol len dočasný pasívny divák a poslucháč.

Po krátkom suchom a studenom obede (v IUVENTE nie je nijaká reštaurácia a hľadať v okolí sa mi akosi nechcelo) som zakotvil na pár hodín v Hradisku. Najprv som si vypočul prednášku Daniela Šmihulu o križiakoch na Slovensku či zo Slovenska. Bolo to zaujímavé a mne dosť blízke – jednu z križiackych výprav totiž viedol – aj keď dosť neúspešne a diletantsky – môj menovec, uhorský kráľ Ondrej II., ktorého k tomu vlastne dosť hrubým nátlakom donútil rímsky pápež. Je teda pravdepodobné, že sa jej zúčastnili aj nejakí šľachtici a rytieri zo Slovenska. Vlastne je to isté a hodnoverne dokázané, že išli, akurát sa nevie, ako to s nimi dopadlo. Ale asi zle. Navyše kráľ tou výpravou na desať rokov zruinoval štátnu kasu, čo sa nepodarilo ani našej minulej vláde. Nakoniec Daniel ešte poreferoval o Templároch na Slovensku, ale tých tu bolo dosť málo.

Daniela vystriedala Petra Neomilnerová, ktorej prednáška mala názov Jak se vaří magie. Petra, ktorá sa praktickou mágiou zaoberá skoro profesionálne, je úžasne milá a veselá a aj prednáška miestami vyvolávala salvy smiechu. Hlavne preto, že ju prešpikovala nie len svojimi typickými erotizujúcimi poznámkami, ale aj zážitkami zo školy, kde učí. Zaujímavá a milá bola aj jej kniha Magický herbář, ktorú nechala kolovať. Vedeli ste, že najlepšia ochrana proti zlým kúzlam je obyčajný bodliak?

Z Petrinej prednášky som si odskočil do Neverlandu, kde sa konala dražba kníh. Viedol ju Martin Králik. Ale keďže som nemal v úmysle niečo kupovať, rýchlo som sa vrátil na Hradisko.

Po prednáške o mágii som na chvíľu Hradisko opustil – na Lúke sa mala konať ukážka bojového nasadenia templárskych rytierov. Predvádzala ju skupina chlapcov z Klubu vojenskej histórie BAGRAS. Kostýmy mali pekné, zbrane a štíty vyzerali ozaj dobovo. Chvíľu som na nich pozeral, ale vonku bolo dosť chladno a nechcelo sa mi vyberať si zo šatne kabát, tak som sa zas vrátil do Hradiska, kde si rozložil svoje žinenky a zbierku zbraní pán Robert Waschka, ktorého poznám z Fénixconu. Vlastne mal tú istú prednášku ako v Brne, akurát možno o trochu skrátenú.

A vtedy sa stalo to, čo som nechcel – vybila sa mi baterka vo foťáku! Naštvalo ma to a zároveň úplne demotivovalo. Prosto som stratil dôvod naďalej zotrvávať na SC. Načo tam budem vegetovať, keď nemôžem fotiť? Moje rozhodnutie odísť bolo rýchle. Vonku som narazil na početný fajčiarsky krúžok zložený z väčšiny kamarátov, takže lúčenie bolo jednoduché – mal som ich tam všetkých pokope.

Cesta domov bola celkom v pohode, akurát som akosi stále neprišiel na to, prečo všetky EC vlaky menia v BA rušne? Nabrali sme meškanie, ale našťastie nebolo nijaké dramatické. Môj dvojkolesový tátoš ma poslušne čakal pred stanicou a manželka ma čakala doma.

Takže, podčiarknuté a zrátané – SlavCon 2012 bol fakt vydarený. Tá znema priestoru bola asi nakoniec dobrá a prospešná. To, že som nemal teplé jedlo zas nebolo také dôležité a podstatné. Prednáškové miestnosti boli väčšie ako školské triedy, technika fungovala a toaletky? V porovnaní s kvačalkou to bolo priam nebíčko pre môj ctený zadok. Určite budem na túto akciu spomínať v dobrom. Ale to iste väčšina účastníkov.

Ondro „Krvavý pes“



1 komentár:

Aneta Riddick Čižmáriková povedal(a)...

Skvelá reportáž, Ondrík a oceňujem hlavne osobné poznámky. Tá o križiackej výprave zo Slovenska vedie :-)