nedeľa, 20. mája 2012

VARTACON 2012



Začína sa príprava na guláš 

Robo Žitňan a jeho tanečné kreácie - prizerá sa Dáška Mehešová

Rišo Sokol (v strede) bol jediným zástupcom Košíc
Nitrančania opäť v silnej zostave - ako vždy
Robova sučka Ciri je častou účastníčkou conov
na Vartacon prišla aj s novou kamarátkou Arwen

je čas obeda - aj Dášku trápil hlad

canisterapia v podaní Ciri

príprava na poradu

pitný režim treba dodržiavať, hlavne v takej horúčave

Stenly (vpravo) je novým riaditeľom hvezdárne

Lulu sa preberal pomocou čajíku - Crankie sa to zjavne páčilo

veža hvezdárne - dostať sa hore bolo o zdravie

tak, gulášik sa už varí, špekáčky sa opekajú

Fiftínov mcgyverovský Victorinox

aj Elendilka a Crankie dodržiavajú pitný režim

Robov kompletný zverinec

slnečné hodiny na stene hvezdárne...ani neviem, kedy ich tam dali

porada klubov sa konala v bare

slávnostne ju zahájila Lulu

zprava: Robo Žitňan, Maťo Kohár, Dáška Mehešová, celkom vzadu  Rišo Sokol

zľava: Peťo Zvalo, moja maličkosť a Maroš Králik

Lulu sa opäť stala šéfkou slovenských scifistov

o porade v Březovej informovali Pagi Holan a Scarlet Rauschgoldová

na záver porady prišli aj Saška Pavelková a Rasťo Weber (v čiapkach), vpravo Jožko Hucman

masová konzumácia gulášu

chutil aj Weberovcom

Maťo Kohár oddychuje po dobrom jedle

SFingo sa deje na VC každý rok

treba sa na to sústrediť

dali sme gól ...

huráááá, vedieme 1:0

deti viac zaujímali keksíky

a kapurková...


VARTACON 2012

   Vždy si hovorím, že aktuálny Vartacon (VC), na ktorom sa práve nachádzam je môj posledný, ale potom sa vždy nejako dokopem k tomu, aby som išiel aj na ďalší...a potom zas na ďalší a tak ďalej...Tak to bolo aj tento rok, a tak to asi bude aj na ten budúci.
   Jednu chvíľu to vyzeralo tak, že vlakom do Banskej Bystrice pocestujem s Dáškou Mehešovou, potom to zas vyzeralo, že pôjdeme spolu s Katkou Bajzíkovou jej autom, ale nakoniec to dopadlo tak, že som zasa cestoval sám. Aj preto, lebo od nás z klubu sa ku mne nikto nepridal.
   Cesta mi prebehla v pohode, čítanie knihy vo vlaku síce nie je jednoduché, ale tá čo som si vzal so sebou (Jeffersove Temná tajemství Vatikánu) bola zaujímavá, takže som ju pustil z ruky až kdesi v Hronskej Dúbrave. V BB bolo všetko po starom, vlastne ešte lepšie, lebo Mirko Párička ma dostihol už na moste cez Hron. Na Žltom piesku sme našli veselú nitriansko-bratislavskú partiu, naložili Dášku a vyrazili hore.
    Cestou sme sa ešte zastavili po nejaké veci u Mirka na dome a ja som nakoniec neodolal a vošiel dnu. Má ten domček veľmi pekne zrekonštruovaný a zariadený. Podkrovie som nenavštívil, to preto, lebo som nevedel odísť z obývačky. Tej kraľuje obrovské farebné akvárium a – Mirkova knižnica! Ostal som pred ňou stáť v nemom úžase, takú úžasnú zbierku scifi a fantasy kníh som ešte nevidel. Tipoval som ju na takých 2000 zväzkov a to neboli ani zďaleka všetky. Ďalšie vraj má uložené inde. Zoznámil som sa aj s Mirkovou priateľkou Božkou a ich havinkou Baškou.
   Cestou nás dohonil Ondrík Krug a aby som trochu odľahčil Mirkovu Fabiu, pri rampe som presadol do jeho C4.
   Na hvezdárni to už začínalo žiť. Neviem, dokedy trval piatkový opijáš, ale asi nie moc dlho, lebo väčšina zúčastnených už bola hore. Tak som sa zaradil do všeobecného vartaconského virvaru, pokecal s kadekým, porobil nejaké fotky a trochu pomohol aj pri prípravách na guláš.
   Od začiatku rezonoval celým VC problémik – ako to zladiť a zorganizovať, aby sa všetko stihlo do hokejového zápasu Slovensko-Česko, ktorý začínal o 17.30. Sotva sa totiž na hvezdárni našiel niekto, kto by ho nechcel vidieť. Ale nikto nechcel ani prísť o sfingo, guláš a ostatné typické vartaconské atrakcie. Ale nakoniec sa skoro všetko stihlo.
   Porada sa tentoraz konala v – bare! Bolo tam trochu zimšie a trochu menej miesta ako v klubovni, ale v tej sa zhromaždila skupina priaznivcov hokeja a pozerali zápas Rusko-Fínsko. Na porade sa nás zišlo hodne, vlastne sme tam boli zástupcovia všetkých fungujúcich slovenských SF klubov – Lucia „Lulu“ Bocková za domáci KPVPVF, Peťo Zvalo za nitriansky BELIT, ja za ORION, Martin „Roger“ Králik zastupoval bratislavské kluby QUASI a PLANÉTA OPÍC, Katka „Crankie“ Bajzíková za SPOLOČENSTVO TOLKIENA, Dáška „Včielka“ Mehešová bola tiež za dva bratislavské kluby SFÉRA a SINUSOIDA, Mirka „Elendilka“ Klempová za SCIFI GUIDE, Maťo Kohár tu bol za dolnokubínsky klub UNICORNUS,  Robo „Win“ Žitňan zastupoval združenie ANIME CREW a po dlhšej prestávke sa dostavili aj košičania, presnejšie jeden košičan – Rišo „Krtko“ Sokol bol vyslancom sfk 451°F.
   Poradu začala Lulu a najprv sme referovali o našich kluboch. Niektorí hovorili len krátko, iní oveľa dlhšie.
    V BB je situácia podobná ako po iné roky, ale keď treba robiť VC tak sa vedia zbuchnúť a pripravia to skvele.
   Nitrančania fungujú skôr latentne, hlavne chodia spoločne na veľké cony, však aj v BB boli v skoro plnej zostave.
   Náš ORION pracuje permanentne, stretávame sa, debatujeme, pozeráme filmy, akurát vydávanie fanzinu sme už vzdali.
   QUASI je tiež funkčný klub, jeho členovia sa stretávajú obvykle v utorok v nejakom podniku, čo je však dôležité, Roger začal skutočne vydávať internetový časopis JUPITER, doteraz vyšli tri čísla – teda vlastne dve riadne + nulté. Je to zaujímavé čítanie, keby vychádzal aj tlačene, určite by bol dobrou náhradou za FANTÁZIU. Venuje sa totiž nie len literárnej (poviedkovej) tvorbe slovenských autorov, ale aj dianiu vo fandome a jeho osobnostiam.
   Spoločenstvo Tolkiena funguje už desiaty rok. Jeho členovia sa síce stretávajú nepravidelne, zato však organizujú vydarený con – SLAVCON ( a pomáhajú aj pri organizácii IC). Hlavne SC2012 bol mimoriadne vydarený, navštívilo ho vyše 600 ľudí. Na moju otázku, prečo ho presunuli do Iuventy mi Crankie odvetila, že to bolo lacnejšie. Škola na Kvačalovej už nevedela čo má pýtať a jej požiadavky začali byť prehnané. Zatiaľ však nie je isté, či aj ďalší SC bude v Iuvente. Uvidí sa podľa situácie na Ministerstve školstva, ktorému dom mládeže patrí.
   SFG vlastne ani nie je klubom, je to občianske združenie, ale funguje ako klub s tromi desiatkami členov, ktorí sa stretajú pravidelne v utorok. Spolupodieľajú sa na organizácii Kozmodromu a Istroconu.
   Klub Sféra je jeden z najstarších na Slovensku. Kedysi v polovici 80-tych rokov ho zakladal dnes už, žiaľ, nebohý Vlado Srpoň. Dnes ho vedie Včielka ale celkom spokojná nie je. Na schôdzky chodí 5-6 ľudí, ale dosiahla aspoň to, že sa fakt aktívne zapojili do hodnotenia Ceny Karla Čapka a zaslali 41 hodnotení, čo je dosť. Druhý klub, ktorý zastupovala – Sinusoida – síce existuje a nejako sa nevie rozhýbať.
   Košický klub 451ºF funguje, ale už len na akejsi rodinnej bázi. Na stredajšie stretnutia chodia členovia aj s rodinami, takže sa ich schádza pomerne dosť, bežne aj 20 duší. Trávia spolu dovolenky, chodia korporatívne do kina a pod.
   Oravčania tiež fungujú, aj keď sa tiež tak trochu trápia. Klub Unicornus sa stretáva raz za mesiac v Oravskej knižnici. Má 14 členov, ale na schôdzky chodia 5-6. Obvykle hrajú stolové RPG, ale organizujú aj akciu s názvom Noc v knižnici, tento rok bude 8.júna. Maťo má tiež obavy, čo bude s klubom, keď odíde študovať do zahraničia.
   Najdlhší prejav mal Win, ale na druhej strane mal čo povedať, lebo činnosť ANIME CREW je fakt bohatá. Toto združenie tiež funguje už desiaty rok, má cca 20 členov, ktorí sa stretávajú v jenom podniku v Auparku. Už niekoľko rokov organizujú Istrocon/Comicsalon, ktorý je najväčším slovenským conom. Začali tiež robiť Anime Show a Manga Fest, venované typickému japonskému literárnemu (?) fenoménu, ale napr. minulý rok organizovali aj festival ADVIK v Prahe! Je to akási česká obdoba bratislavského Comicsalonu. Mali s tým vraj dosť problémov, hlavne s nedisciplinovanosťou tínedžerských účastníkov, ktorých bolo treba spacifikovať a upokojiť. A podarilo sa im to ak, že budú robiť Advik ja tento rok v júli.
   Po vystúpeniach vedúcich klubov sa ujala slova Lulu a zreferovala o EUROCONE, ktorý sa konal koncom apríla v chorvátskom Záhrebe. Podarilo sa dať dokopy 10 člennú česko-slovenskú výpravu, ktorá sa však ani v tom dave nestratila. Fani z celej Európy žasli hlavne nad tým, že náš fandom je vlastne stále česko-slovenský, hoci sme sa už dávno ako štáty rozdelili. Pravda, Lulu a Darth Zira odprezentovali každá svoju časť dvojdielnej prezentácie, ktorou fandom predstavili svetu. A nestratili sme sa ani pri udeľovaní cien – Pavel Weigel sa stal najlepším prekladateľom, najlepšiu dramaticú prezentáciu predviedol Divadelný spolok Kašpar a Lucia Droppová dostala Encouragement Award, čo je akási cena na povzbudenie.
   Samozrejme, EC bol veľká akcia s tisíckami účastníkov, dobrým organizačným zabezpečením a atraktívnymi hosťami. Na budúci rok sa bude táto akcia konať v ukrajinskom hlavnom meste Kyjeve, v roku 2014 bude v Dubline, a bude voľne nadväzovať na WORLDCON, ktorý bude v Londýne. Podrobnú reportáž z pera Joža Pastuchu nájdete na Facebooku, reps. na fantasyplanet.cz.
   Ďalším bodom porady bol  PARCON/ISTROCON2012, ktorý opäť robí Win so svojou partiou. Novinkou bude tzv. fandomovská miestnosť, ktorú bude riadiť Roger. Chce si pripomenúť napr. 25. výročie Istroconov, ale hlavne osobnosť Vlada Srpoňa, ktorý stál pri ich začiatkoch.  Mal by to byť akýsi večer Fandomu, kde sa bude nie len spomínať, ale budú sa aj udeľovať tradičné parconské ceny.
   Win tiež dosť podrobne hovoril o možnostiach ubytovania v hoteloch a ubytovniach v okolí Istropolisu, ďalej o stravovaní účastníkov formou bufetov priamo v budove IP. Ubytovanie si môžu účastníci zabezpečiť priamo pri prezentácii na internetovej stránke, ktorá začína 1. júla. Tak to nesmiem zmeškať, lebo chcem byť na večere Fandomu, a to by som sa už do NZ nedostal.
   Hostia PC/IC ešte nie sú úplne známi, určite tam má byť poľský spisovateľ Andrzej Pilipiuk, dalších má zabezpečiť japonská ambasáda, ale čo budú zač Win nevedel. Asi nejakí autori anime a mangy. A možno nejakí samuraji ...alebo žeby gejše?
   Ako som už spomenul, na Parcone v BA sa budú udeľovať tradičné ceny, o ktorých sa hlasovalo na porade v Březovej. Pagi Holan predložil návrhy na Mloka – kandidátmi boli Martin Koutný, Franta Novotný a – Vašek Pravda. Hlasovali sme a s prehľadom to vyhral Franta Novotný. Za M.Koutného som hlasoval iba ja jediný, za Vaška nikto. Budú sa tiež udeľovať ceny In Memoriam – dostanú ich Vlado Srpoň a Pavel Velinský. No a nakoniec som z Dárečka vypáčil aj meno nového držiteľa ceny Ludvík – bude ním Jano Žižka z Piešťan!!
   Prejednali sme aj to, kto by mal tento rok dostať cenu DRAK. Po vlaňajšom trapase s Aľakšom, ktorý na Fénixcone Lulu tak bravúrne zvládla, bola trochu nervozita, ale nakoniec to dopadlo dobre, hlavne pre Rogera. Sošku dráčika dostane na IC napr. za vydávanie časopisu Jupiter, ale aj za vydanie zbierky poviedok Farby strachu. A vôbec za všetko čo pre fandom robí.
   Predposledný – hodne krátkym – bodom porady bola voľba Rady fandomu, ktorá bola odsúhlasená aklamáciou, takže v nej ostávajú tí istí čo minule, čiže Lulu, Elendilka, Crankie, Win a Roger. Prezidentkou ostala Lulu, ktorá úplne na koniec porady ešte vyzbierala členské.
   Vyšli sme uzimení z baru a vystavili skrehnuté údy slnečným lúčom, ktoré hriali ozaj intenzívne. Pomaly ale iste sa dokončoval guláš, skončil aj zápas Rusko-Fínsko. Inak, porada bola pravidelne prerušovaná vstupmi Dárečka, ktorý nás informoval o stave a bol stále viac skľúčený a sklamaný – veľmi drukoval Fínom. Voľnú chvíľu som využil a hodil reč so Sáškou Pavelkovou a trochu sme si vyjasnili postoje čoby porotcov súťaže Zo sveta Pohrobka, do ktorej nás zaangažoval Števo Konkol. No, máme dosť rozdielne názory, ale iste sa nakoniec nejako dohodneme a určíme víťazov. Potom som vyliezol na vežu hvezdárne urobiť pár fotiek. Ten výstup bol mierny adrenalín kombinovaný s Faktorom strachu – na schodišti bola úplná tma a človek netušil, kam stúpa, či mu pod nohy neskočí nejaký chlpatý netvor.
   Guláš bol ako obvykle chutný, taký chutný že podaktorí si išli dať dupľu. K tomu Ondrík Krug čapoval bystrické pivko za smiešnych 0,70 eur, no skrátka paráda. O piatej poobede sme rozbehli klasické Sfingo, pri ktorom sme sa skvele zabavili a potom ... potom už bol hokej. Zasadli sme v klubovni a sledovali bratovražedné derby Slovensko-Česko. Jediní, koho hokej nezaujímal boli deti, ktoré sa tešili na papaciu súťaž. Nič ich neodradilo od toho, aby zasadli k stolu na terase a pustili sa do konzumovania čokoládových sušienok. Kedy sa konali ďalšie kolá papacej súťaže neviem, ale asi až po hokeji.
   Ten sa celkom dobre vyvíjal spokojnosti prizerajúcich sa. Domáci sme boli v jasnej prevahe – z Česka prišli vlastne len štyria kamaráti: už spomenutý Dáreček, Pagi Holan a Darth Zira s priateľom. Ale k nijakým konfliktom nedochádzalo, aspoň nie počas prvej tretiny. Už vopred som sa dohodol s Ondríkom, že ma  cez prvú prestávku spolu s Dáškou Mehešovou zavezie do mesta. A tak sme sa hneď po siréne zdvihli,  nasadli do C4 a vyrazili dolu.  Na stanicu som dorazil s veľkým predstihom (Dáška vystúpila pri Žltom piesku, kde ju prevzala Crankie), ale aspoň som mal dosť času kúpiť si lístok, zájsť si na skutočný záchod a oddýchnuť si na slniečku. Na rádiu v mobile som sa potom zúfalo snažil naladiť Sro 1, kde dávali priamy prenos z hokeja. Ale nedarilo sa mi to, v sluchátkach sa mi ozývali kadejaké pazvuky, z ktorých som vyrozumel len toľko, že stav je 1:1 na konci druhej tretiny. Znechutený som to vypol, nemalo zmysel trápiť baterku v aparáte. Nakoniec som to vyriešil tak, že som po odchode zo Žiaru nad hronom zavolal Mirka Páričku a on mi oznámil onu skvelú správu – budeme hrať o zlato s Rusmi!
     No, VC 2012 hodnotím ako skutočne vydarený. Bolo nás síce o čosi menej ako vlani. Českých kamarátov prišlo málo aj preto, lebo práve 19.5. sa v Prahe udeľovali ceny Akadémie. Ale aj domácich bolo menej, asi kvôli hokeju. Inak, chvíľu hrozilo, že ho ani neuvidíme – chalanom sa úspešne podarilo znefunkčniť úplne nový plazmový TV (127 cm), ktorý dostala hvezdáreň,  ale potom Mário Bánsky doniesol vlastný TV, ktorý bol síce menší, ale poslúžil. Každopádne, atmosféra bola skvelá, priateľská a veselá. Tak nech je taká aj na budúci rok. A dúfam, že sa mi podarí do nej zapojiť.                      Ondro

1 komentár:

Aneta Riddick Čižmáriková povedal(a)...

Výborná reportáž, Ondrík, ďakujem. Dozvedela som sa aj všeličo nové :-) Napr. že na Istrocon príde Pilipiuk? To sa teším!
A že Roger dostal Draka a Janko Ludvíka... vau, gratulujem! :-)