nedeľa, 15. septembra 2013

ISTROCON 2013


privítanie a lá IStrocon
 aj tento vlkodlak nás prišiel pozdraviť
 Anetka Čižmáriková vyzerala fakt bohovo sexi
 stánok Maxonovcov
 Vlaďka Maxonová - zatiaľ bez manžela
 táto dievčina bola tiež fakt bohovo sexi
 workshop - zľava Vlado Stožický, Zuzka Stožická, Martin Králik, Miloš Ferko a Dáška Mehešová
 vľavo ilustrátorka Jitka Šenkeříková, vpravo spisovateľka Petra Slováková
 Peter Šufliarsky
 vyskytli sa pokusy sabotovať Istrocon - ťažkými zbraňami
 vľavo Lucia (asi z Martinusu), vpravo Lenka Štiblaríková
 Katka Čavojová si prezerá ilustrácie Jitky Šenkeříkovej
 v takej milej spoločnosti som nebol už dávno
 Elvis Presley sa vrátil - na svoju rodnú planétu
 Peťka vyhrala súťaž Poviedka Istroconu - diplom jej odovzdal Martin Králik
 Zuzka Droppvá
 neviem síce, koho stvárňovala táto dievčina, ale bola milá
 vľavo Marek Epocha, vpravo Jirko Procházka
 moja maličkosť s Jirkom Procházkom
 tejto sexi vyzážistke by som sa nechal zmakeupovať aj ja - hoci aj na zombíka
 posedenie v bare - vľavo Kamilka Galbavá
 bolo nás tam hodne...

 ... a výborne sme sa bavili
 chystá sa cosplay...
 ...aj partia zo StarWars sa pripravuje
 netuším, kto to je ale vyzerá úžasne
 klasika IC - dupkajúce DDR-ónky
 aj takto sa dá - propagátorky filmu Gravitácia boli fakt štýlové
 vľavo Juro Červenák, vpravo Ivan Aľakša
 Martin Králik a Peťka Slováková krstili šiesty JUPITER absintom
 z krstu Knihy bolesti
 Haninka Veselá čítala z jednej svojej poviedky, vedľa Marek Epocha
 krstilo sa všeličím, sekerou, kliešťami aj klincami - hlavne aby to bolelo!
 stánok Temnota.sk
 milí, sympatickí gotici...
 hlavná sála Istropolisu - kedysi sa tam robila Zlatá lýra, teraz cosplay
 autogramiáda autorov Knihy bolesti - zľava Jirko Procházka, Hanka Veselá a Marek Epocha
 Juro Červenák hovoril o novej knihe
 Novú knihu má aj Lívika Hlavačková
 dvaja z partie StarWars - Palpatin a Leia
 first lady of Slovak fandom - Lucka Bocková
 vľavo Katka Bajzíková - ach, ten božský dekolt
 improvizovaná porada slovenských klubov
 s Luckou sa vždy rád odfotím
 ale aj s ostatnými...
 temná légia v plnej sile
 Lívika Hlavačková čítala zo svojej novej knihy
 ide sa krstiť Fantastická 55 - revolucionári v plnej zbroji...
 začíname - vľavo Anetka Čižmáriková 
 Katka a Lenka žiarili šťastím...
 Františka Vrbenská bola čestným hosťom krstu - prišla aj napriek chorobe
 krstným otcom bol Jirko Procházka
 huráááá, revolúcia zvíťazila...
 niečo v tejto knihe je aj odo mňa...
 ..aj od Líviky Hlavačkovej...a 53 ďalších
 Jirko a Jitka
 ja s Lívikou 
 rozlúčkové posedenie...
 ...prerušil príchod tejto krásky, tiež bola bohovo sexi
 s Istroconom som sa rozlúčil pohľadom na krásy Slovenska
moje dve najcennejšie trofeje z Istroconu 2013 - už len kvôli nim sa mi tam oplatilo ísť.

ISTROCON 2013 - Bratislava 14.9.2013 - DK ISTROPOLIS

Písať o tohtoročnom Istrocone (IC) je dosť náročné, bolo toho veľa a bolo to husté. Celé mi to pripadalo ako jedna parádna plavba po mori fantastiky, plavba na lodi plnej báječných ľudí a skvelej zábavy. Ak som ešte pred pár rokmi pochyboval, či vôbec ešte na IC patrím, tak v posledných rokoch tam chodím stále radšej a stále lepšie sa bavím. Tak tomu bolo aj tento rok. Škoda, že sa ku mne z klubu pridal iba Jožko Hučka. Verím, že ani on neľutoval. Ale ako sa bavil a čo zažil neviem - krátko po príchode do Istropolisu (IP) sme sa nejak jeden druhému stratili a už sme sa nenašli. V tom tisícovom dave by to bolo vecou úplnej náhody.
   Do upršanej Bratislavy sme dorazili s miernym meškaním, ale i tak nás pred IP čakal mierny šok v podobe cca 30 minútového radu na lístky. Boli sme presvedčení, že všetci už budú vnútri, ale nakoniec sme si ten rad vystáli a slávnostne sa zaradili do diania. Každý niekam inam, však bolo na výber, IC sa aj tento rok konal v celej budove asi na desiatich miestach odrazu. 
   Prvých už spomenutých báječných ľudí som začal stretať už pri šatni. Práve dorazila Anetka Čižmáriková a kočka z vydavateľstva Hydra, všetky mimoriadne zaujímavo oblečené, hlavne Anet vyzerala náramne sexy. Po prvom neúspešnom pokuse dostať sa do Scifi salónu som na jej radu presunul do Fantasy salónu, kde prebiehal tradičný workshop a miesta tam bolo dosť. Usadil som sa a snažil počúvať, ale opäť sa okolo mňa začali schádzať ďalší báječní ľudia, napr. Peťo Šufliarsky, výtvarníčka Jitka Šenkeříková, Zuzka Droppová a mladá česká spisovateľka, nová vychádzajúca hviezda fandomu s typicky českým menom Petra Slováková. Tá tiež zvíťazila v súťaži Poviedka Istroconu. Dorazili však aj báječní ľudia z VLKu (skupina pôsobiaca na Facebooku pod názvom Voľnomyšlienkársky Literárny Klub), ktorí ma po skončení workshopu zlákali na "krátke" posedenie do baru v prízemí. Ale bolo to v pohode, o nič dôležité som neprišiel. 
   Zasadli sme okolo veľkého stola vari dvadsiati a skvele sme sa skoro dve hodiny bavili. Mne sa ušla stolička medzi Kamilkou Galbavou a Zuzkou Droppovou, ale pridali sa aj Marek Slabej, Martinka Galois, Katka Čavojová, Lenočka Štiblaríková, Peťo Šufliarsky, Dáška Mehešová, Martin Antonín zvaný Darion, Joe Zivak, Aďka Ďurianová, Jožo Pastucha, Anetka Čižmáriková a pár ďalších ľudí, ktorých som nemal to potešenie poznať. Na chvíľu sa ukázal aj Ďuro Červenák. O čom všetkom sa debatilo si nepamätám, ale asi o všetkom.
   Okolo druhej poobede som sa vrátil hore a zašiel do Fantasy salónu. Mala tam vystupovať Peťka Neomilnerová, ale neprišla kvôli chorobe a na chvíľu ju zastúpila Katka Bajzíková, ktorá prečítala niečo z Peťkinej novej knihy. Aj ona bola mimoriadne sexi oblečená, skoro som ju nespoznal. 
   Už po workshope ma zastavil Martin Králik a pozval ma do Scifi salónu na krst šiesteho čísla internetového časopisu JUPITER, tentoraz špeciálne venovaného steampunku. Je to prvé platené číslo JUPITERA, ale vyzerá fakt zaujímavo. Pre tých, čo nevedia, čo steampunk - pozrite si film Wild Wild West s Willom Smithom, Robinom Williamsom a Salmou Hayek - to je steampunk ako vyšitý. Ale v podstate by sa doň dali zaradiť aj verneovky. Krstnou mamou sa stala Peťka Slováková a spolu s Maťom pokrstili časopis Absintom, ktorý vraj bol v storočí pary veľmi obľúbeným nápojom. 
   Neostal som  v SF salóne do konca, vo Fantasy salóne súbežne prebiehal krst zbierky horových poviedok Kniha bolesti od vydavateľstva Artis omnis. Prispeli do nej viacerí známi autori - Haninka Veselá, Mark Epocha či Jirko Procházka. A krstilo sa fakt originálne - jedna kniha si užila ozaj veľa bolesti. Niekto do nej sekol sekerou, iný ju povykrúcal kliešťami, Marek do nej napr. zatĺkol pár hrdzavých klincov a pod. 
   Presuny medzi salónmi boli dosť únavné (boli dosť ďaleko od seba a IP nie je žiadna chalúpka), začala ma zmáhať únava, tak som zašiel do hlavnej sály, kde mala začať kostýmová súťaž (cosplay). Ledva som si našiel miesto, sála už bola plná (zvláštne, na počte ľudí vo vestibuloch sa to nijako neprejavilo). Usadil som sa v pohodlnej sedačke a zdiaľky sledoval desiatky mladých v kostýmoch filmových či komiksových postáv, hlavne z anime a mangy. Ich mená mi však nič nehovorili a tak som zavrel oči a oddychoval. Prebralo ma oznámenie spíkerky, že na pódium prichádza skupina číslo 8 - partia zo StarWars. Boli fakt perfektní. Bol tam Luke, Han Solo, Leia, Obivan, Palpatin či Dart Maul, všetci vo vymakaných kostýmoch. Fotku však nemám - sedel som príliš ďaleko od pódia a utekať dolu bolo zbytočné. Nestihol by som to. Nakoniec sa na pódium dostala ešte jedna partia zo SW - Temná légia. Ich fotku mám, urobili si fototime na hlavnom schodišti. 
   V sále som si, aj napriek hluku a opakovanému potlesku, fajn oddýchol, dokonca sa mi podarilo na okamih aj zdriemnuť. Vrátil som sa do Fantasy salónu, kde prednášal Juro Červenák. tentoraz žiadnu knihu nekrstil, ale onedlho bude. Začal sa v tvorbe trochu vzďaľovať od tradičnej bojovníckej fantasy a chce sa venovať detektívkam. Nie tým klasickým typu R.Chandlera a spol. Jeho detektívky sa budú odohrávať v temnom stredoveku. Prvá s názvom Mŕtvy na Pekelnom vrchu je dejovo zasadená do jeho rodnej Banskej Štiavnice. Uvažujem, že si ju kúpim alebo aspoň prečítam. Po nedávnych príjemných skúsenostiach s knihami Ondřeje Nečasa o prípadoch hejtmana Hanuša, ma tento žáner začína zaujímať.
   Juro skončil okolo 16.00 a do krstu zbierky Fantastická 55 ostávala ešte hodina. Vtedy ma oslovila Lucka Bocková s tým, aby sme si urobili krátku, improvizovanú poradu slovenských SF klubov. Podarilo sa jej zohnať Katku Bajzíkovú, Maťa Králika, Roba Žitňana a Elendilku. Našli sme si tichý kútik a prebrali novú situáciu - niečo sa deje s tradičnou Cenou Karla Čapka. Doteraz fungovala bezchybne vari 30 rokov a odrazu sa našli ľudia, ktorí s ňou chcú kupčiť? Reálne jej hrozí zánik a s ňou, žiaľ, aj zánik spoločného fandomu. Zatiaľ sme sa na ničom konkrétnom nedohodli, ale ak by k tomu predsa len došlo, má náš slovenský fandom v zálohe súťaž o Poviedku Istroconu, ktorá by sa mohla stať hlavnou slovenskou literárnou súťažou v žánri scifi a fantasy. 
   No a potom som sa naposledy presunul do Fantasy salónu. Lívika Hlavačková práve končila čítačku zo svojej novej knihy Gwind nezabiješ. Krst knihy Fantastická55 začal načas a bol veľmi dobre pripravený. Hlavná trojica editorov vydavateľstva Hydra Lenka Štiblaríková, Katka Čavojová a Peťo Šufliarsky privítali hostí v maskovacích uniformách kubánskych revolucionárov, to akože na znak toho, že sa podujali na revolučný čin - vydať prvú antológiu scifi a fantasy poviedok na Slovensku. Tá 55 v názve znamená, že do nej prispelo 55 autorov, známych aj úplne neznámych. Každému sa ušlo miesto. Dokonca aj mne. 
   Kniha je aj zaujímavo ilustrovaná, prakticky ku každej poviedke je nejaký obrázok. Zúčastnilo sa na tom 14 výtvarníkov. Ilustráciu k mojej poviedke Love me tender robila Jitka Šenkeříková. Ten Elvis sa jej fakt vydaril. 
   Fantastická 55 však nebola jedinou knihou, ktorá sa krstila. Hydra vydala ešte ďalšie dve - horor Vlčí brat od Katky Čavojovej a scifi román Astrálny pútnik od Lenky Štiblaríkovej. Celé to začala Anetka Čižmáriková, ktorá robila aj predslov ku knihe, potom si vzal slovo Jirko Procházka a on tiež nakoniec všetky tri knihy naraz pokrstil. Neviem presne čo bolo v tej fľaštičke, Katka tvrdila, že sú to sliny nejakej morskej príšery. 
   Po krste začala voľná zábava, vymieňali sme si podpisy do svojich kníh, koľkým som sa podpísal ani neviem, nestíhal som to počítať. A zároveň som sa začal lúčiť. Nerád cestujem v noci, aspoň na stanicu som sa chcel dostať za svetla. Medzi rečou som dostal pozvanie na piaty Kozmodróm, ktorý bude 16. novembra, Lenke som ponúkol román Acheronská dýka, ak ho Egon Čierny odmietne, Darionovi som sľúbil poslať jednu "anjelskú" poviedku do zbierky Legendy, anjeli a démoni, ktorú chystá a tak pod. 
   Ale neodchádzal som nasucho. Peťo Šufliarsky mi už dávnejšie avizoval, že ma chce pozvať na pivo a také pozvanie sa neodmieta. Zišli sme do bufetu na prvom podlaží IP, po chvíli sa k nám ešte pridali ďalší, takže z toho bolo celkom fajn rozlúčkové posedenie. Hneď sa mi odchádzalo ľahšie. Akurát, že na stanici som musel, hoci nerád, použiť tamojšie WC. Do odchodu vlaku by to môj ctený mechúr asi nevydržal.
   Keď som vyšiel von z IP zistil som, že prestalo pršať. MHD ma odviezla na stanicu, nasadol som do osobáku a pred deviatou večer som bol doma. Hodil som fotky na FB a zaľahol. Zaspával som dlho, najprv musel odoznieť účinok adrenalínu, ktorým som bol celý deň nadupaný. Taká jazda, akou bol IC2013 dá človeku zabrať. Ale želám ju zažiť každému. O rok bude zas príležitosť.                   OndroT.

P.S. - Aj napriek skutočne veľkému počtu báječných ľudí mi na IC predsa len jeden veľmi chýbal - Zdenko Šaman Zachodil. Neprišiel, a žiaľ, už na nijaký con nepríde. Nech sa má dobre v scifistickom nebi....
   

2 komentáre:

Kamila povedal(a)...

Ondrík krásne si to napísal :-) a veľmi rada som ťa videla a strávila s tebou čas. :-)

Anonymný povedal(a)...

Veľmi pekne zdokumentovaný ISROCON 2013, palec hore. :)