nedeľa, 17. novembra 2013

KOZMODROM 2013

KOZMODROM 2013 – Bratislava 16.novembra 2013

    Tak, tohtoročný Kozmodrom skončil – škoda! Bol výborný, ale iný som ani nečakal. Ľudí možno nebolo toľko ako vlani, ale na dobrú zábavu to stačilo.
   Dostať sa na miesto – SD Nivy – už pre mňa tentoraz nebol problém. Vedel som presne kade mám ísť. Začiatok bol síce mierne chaotický – organizátori dostali kľúče od budovy o hodinu neskôr ako plánovali, takže som vstúpil do frmolu, ktorý každý začiatok takejto akcie sprevádza. Všetko sa ešte len chystalo, ale trvalo to fakt chvíľu, lebo každý vedel čo má robiť. Zaplatil som si vstupné (symbolických 5,-eur) a zaradil sa do diania.
   Hlavnou palubou pomyselnej kozmickej lode, ktorá z Kozmodromu na Nivách štartovala, bola znovu veľká kinosála na prízemí (tento rok sa podarilo vybaviť aj Malú sálu na poschodí, kde získali azyl hráči scifi hier bohato zásobení skupinou okolo www.ihrysko.sk – to y je tam správne, aj keď to vyzerá ako jazyková vražda).
   Prvý sa na pódium postavil mladík menom Jan Harásek (hovoril po česky), inak prezývaný Citrón (netuším prečo), ktorý sa podrobne venoval u nás dosť málo známemu  britskému seriálu Dr.Who. Je to najdlhšie vysielaný scifi seriál na svete, práve v týchto dňoch oslavujú jeho fanúšikovia 50. výročie uvedenia prvého dielu, resp. pilotného filmu. Ten pôvodne nemal veľkú sledovanosť, však kto by sa už len pozeral na akéhosi emzáka, keď deň predtým v Dallase odbachli istého JFK. BBC sa však k filmu vrátila keď sa situácia upokojila a to už bolo o niečo inom. Seriál sa dočkal stoviek dielov, v hlavnej roli sa vystriedalo 14 rôznych hercov – každý predstavoval novú inkarnáciu Dr.Who. No a poslednou inkarnáciou  - bola žena!!
   Druhým hodne populárnym (aj keď oveľa kratším) seriálom, ktorý tento rok oslavuje výročie – konkrétne 20. – je BABYLON 5. Môj obľúbený( Do kelu! Čo som to za fana, že som o tom nevedel. Mohol som urobiť nejakú spomienku u nás v klube!!! Hanbi sa, Trepáč! Starneš!! ). O ňom hovoril Rasťo Švarba, ale skôr sa venoval tomu, čo nasledovalo po B5 – Legende Rangerov! Prednášku mal šikovne doplnenú videami zo seriálu, niektoré dokonca s titulkami, ale väčšinu v pôvodnej angličtine, čo mi robilo menšie problémy. No i tak sa mi jeho expozé páčilo, príjemne som si zaspomínal na chvíle strávené doma pred TV-prijímačom. Mal som vlastne šťastie – v čase, keď tento seriál bežal na TV Markíza, som chodil do práce na polovičný úväzok (aby moja žena mohla robiť na plný) a tak som mal možnosť ho vidieť prakticky celý. Lenže spomínanú Legendu Rangerov dávali až dakedy o jednej v noci a to už sladko spinkám.
   Priznám sa úprimne, komiksy akosi nepatria do mojej záujmovej sféry, ale ani ich nezavrhujem a neodsudzujem ľudí, ktorí ich čítajú a pozerajú.  Zato Marcel Klimo zo združenia Space Unicorn sa im venuje doslova profesionálne (vo vestibule kina dokonca zriadil verejnú komiksovú čitáreň, kde sa len zriedka našlo voľné miesto – tiež som si tam chvíľu posedel, tie kreslá boli fakt pohodlné – skvele som si tam, pokecal s Anetkou Čižmárikovou, ktorá mi predstavila svoju veľmi sympatickú kamarátku Janku. Anet mala zaujímavé náušnice – vyrezané z – vinylovej LP platne!!).
   Ak by si niekto myslel, že komiksy sú záležitosťou posledných desaťročí, tak sa veľmi mýli. Začali vznikať už na začiatku minulého storočia a ich prvými autormi boli – prisťahovalci z Európy, takže to  vlastne ani nebol americký vynález. Mená tých pánov si nepamätám, ale prvé komiksy boli detektívky. Vydávala ich firma Detective Comics. Ale už čoskoro sa na stránkach začali objavovať aj fantastické bytosti, presnejšie hrdinovia. Vznikol najprv Superman, neskôr sa k nemu pridali Batman  a Captain America. A potom ďalší a ďalší, bolo ich neúrekom. A komiksy dodnes  veselo zarábajú svojim vydavateľom.
   Rasťovu prednášku som nepočul do konca, s Ondríkom Krugom st. (bol tam aj mladší), sme zašli do vynovenej reštaurácie Nostalgia priamo v budove kina (je zariadená fakt nostalgickým nábytkom), kde sme si dali pivko a ja k nemu aj pizzu, ako inak tuniakovú. To, čo mi priniesli na stôl ma najprv ohromilo – pizza bola fakt veľká, ani sa celá nezmestila na tanier. Najprv som Ondríka ponúkol, či si nedá aj on, ale odmietol. Potom som dumal, čo urobím so zvyškom. Ale kuchár to vyriešil za mňa – pizza bola síce veľká, ale keďže hrúbka cesta sa blížila k prieklepovému papieru, nemal som problém ju schrúmať celú a na posedenie. Musím však uznať, že bola chutná. Menej chutná už bola cena nealkoholického piva, čo mi doniesli – radšej pomlčím, ale druhé som si už radšej nedal! Taký bohatý nie som.
   Do sály sme sa vrátili práve včas – Marcel Marko začínal svoju Trailer Hour – hodinku venovanú novým scifi filmom v kinách. Predstavil nám množstvo filmov, ktoré sa na rok dostanú do kín, ale popravde pamätám si len niektoré (Marcel mi sľúbil poslať zoznam, takže to tu neskôr doplním) – má byť nový Catching Fire,  nový X-Men, nový Hobbit, nový Kapitán Amerika, nový RoboCop, Russel Crowe si zahrá v biblicko-katastrofickej dráme Noah (po našom Noe), ale asi najväčšou peckou (podľa ohlasov z publika), bude animovaná rozprávka LEGO-movie! Rozkošné postavičky zo známych kociek a ešte rozkošnejšie hlášky (akurát sa na nich smiali len tí, čo vedia dobre po anglicky). Mihli sa tam aj nejaké Pompeje, ale z onoho temného a hlučného traileru sme veľa nezistili. Ďalšie , na ktoré si matne spomínam – Divergent a spaceopera Posledné dni na Marse. No a že bolo okolo toho kopa srandy, nemusím zdôrazňovať.
     A potom prišiel uragán Namuras, občianskym menom Zuzka Jakúbková so svojou záplavou informácií a postrehov o televíznej scifi. Počúvať to dievča je fakt zážitok, ktorý by som doprial každému. Jej výrečnosť je obdivuhodná, pritom sa nemýli, nezasekáva sa a neopakuje. Myslím, že za tú jednu hodinu povedala viac, ako traja chalani pred ňou za tri hodiny.
   Venovala sa TV scifi seriálom (tiež nám premietala trailery – to boli jediné chvíle, keď zmĺkla). Kto by nepoznal STAR TREK, BABYLON 5, Firefly (po našom Vesmírni kovboji, ale nemalo to nič spoločné so známym filmom) Bojovú loď Galactica či Futuramu. Uviedla však aj mne celkom neznámy americký seriál Dollhouse (Dom bábik) alebo Akta Mannisker zo švédskej produkcie a ešte ďalšie, na ktoré si možno neskôr spomeniem (blbec, zas som si nerobil poznámky). A ako fanúšička Dr.Who uzavrela svoju prednášku práve spomienkou na tento seriál. A keď už bolo po prednáške, dozvedel som sa konečne, čo vlastne znemená tá Zuzkina prezývka Namuras. Bolo mi vysvetlené, že si to mám prečítať odzadu – Saruman! Viac mi nebolo treba!
   O druhej poobede ovládla kino Temná strana Sily v podaní Jura Maxona a jeho kolegu zo skupiny 501.légia. Ten kolega bol dokonale kostýmovaný Dart Maul.
   Juro nám veľmi podrobne popísal vznik a históriu 501. Légie. Ide vlastne o medzinárodné združenie, ktoré má svoje kluby – outposty – v mnohých krajinách. Nie je dôležitý vek, pohlavie či výška. Dôležité u tejto skupiny je, aby kandidát na členstvo mal kostým dokonale (alebo čo najdokonalejšie) kopírujúci filmový originál. Juro napr. vlastní kompletný výstroj pilota T-fighteru, ďalší z légie je napr. jawa, majú tam aj samotného Dart Vadera (jeho kostým tuším váži 14 kg), už spomenutého Dart Maula, ktorý nám tiež predvádzal svoje umenie s dvojitým laserovým mečom,  a ďalších.
   Juro s légiou sa v lete zúčastnili veľkej akcie v nemeckom Essene, ktorá sa volala STAR WARS CELEBRATION. Netuším, koľko sa jej zúčastnilo ľudí, ale pre fanúšikov SW to bol doslova raj. Mali  napr. možnosť vidieť a debatovať s hercami z pôvodných filmov – Markom Hammilom, Carie Fisher, bol tam aj Warwick Davies (sedel vnútri R2D2), Ina McDiarmid (cisár Palpatine) a ďalší. Všetci sú dnes už deduškovia (a babičky) blízki sedemdesiatke, ale fanúšikov majú stále dosť. Ale asi nemajú dosť peňazí, pretože všetko si nechávali platiť – chceš sa so mnou odfotiť? Zaplať! Chceš kartu s podpisom? Kúp si ju!
   A čo tam ešte videli? Napr. kompletný model kráčajúceho tanku, imperiálny krížnik z Lega dlhý asi dva metre alebo dokonalú repliku (dokonca zväčšenú) imperiálneho T-Fightera, na akom vo filme lietal Dart Vader. Nakoniec sa v jednej velikánskej hale odfotili všetci prítomní legionári z celého sveta – bolo ich tam vyše 400. Spoločnú fotku si urobili aj zástupcovia Svetlej strany Sily – jediovia a spol – ale tých bolo o poznanie menej. 
   Po prednáške som akosi neodolal a požiadal so Dart Maula, aby mi ukázal ten laserový dvojmeč. Vysvetlil mi, že je to vlastne trubica z polykarbonátu (dosť nárazu odolná) a vnútri svieti niekoľko desiatok LED-diód. Na ich napájanie stačia tri obyčajné tužkové baterky (myslím každú stranu - meč sa dá rozpojiť na dva samostatné.)
   Lucka Bocková – naša klubová prezidentka – ma v týždni oslovila s požiadavkou na nejaké materiály o klube zo starej doby. Vraj ich potrebuje k prednáške o histórii fandomu. Tak som jej poslal nejaké staré fanziny a tiež fotky z kroniky z rokov 1988 a 1989. A niečo z toho naozaj použila. Žiaľ, mala na prednášku len pol hodinu (aj tak ju o 20 minút natiahla), a aj tak nepovedala ani zďaleka všetko čo chcela. Bolo to však milé spomínanie na začiatky scifi klubov, na prvé slovenské cony, prvé fanziny, ktoré vychádzali ešte ako cyklostylované samizdaty, kontrolované vrchnosťou, ale aj na doby po prevrate, keď sa fandom začal meniť, na doby po rozdelení republiky, ktoré sa však na vzťahoch medzi scifistami nijako neprejavilo– fandom je stále československý. A žije! Funguje! Možno v trochu inej forme a s inými ľuďmi, ale ide to. A práve takí „dinosauri“ ako som napr. spomenutý Ondro Krug,  Ondro Herec, samotná Lucka, Maťo Králik či ja  (a mnoho mnoho ďalších – škoda, že neprišli) sa zaslúžili o to, že vôbec vznikol.
   Po Lucke si na pár minút vzal slovo Martin Králik a predstavil nové číslo elektronického časopisu JUPITER. Má dosť svojrázne číslovanie – 6,5! Je tiež venovaný steampunku. Do č.6 vydaného v auguste totiž prišlo priveľa poviedok, ktoré sa nedali všetky uverejniť, a tak sa Roger rozhodol urobiť z nich ďalšie číslo, tentoraz neplatené. Pekné od neho!
   A to sa blížil čas môjho odchodu. Vypočul som si aspoň úvod prednášky Ondra Herca Erotika moci. O čom bola, neviem. A opisovať anotáciu z programovej brožúry považujem za neférové. Ale určite bola – ako obvykle – skvelá a detailná.
   Poslednou informáciou, ktorú som – sprostredkovanú Rogerom -  prijal do svojho podvedomia bolo, že literárnu súťaž o Cenu Fantázie vyhral môj kamarát Marek Slabej z Prahy. Ono, odovzdávanie Ceny Fantázie kolidovalo s Kozmodromom a viacerí sa aj na Inchebu pobrali. Konalo sa v rámci knižného veľtrhu Bibliotéka – ale na tej som bol v piatok služobne a ťahať sa na druhý koniec Bratislavy sa mi nechcelo – ja som si prišiel užívať Kozmodrom!
   Rozlúčil som sa s kamarátmi a vydal sa na stanicu. Rýchlik do NZ mi išiel pekne načas a o 18.30 som už bol doma. Spokojný a akýsi pookriaty. Už som to potreboval.                       Ondro T.

P.S. – nepochybujem, že som na niečo alebo na niekoho určite zabudol, tak mi prepáčte. Som už predsa len starý dinosaurus a pamäť mi tak neslúži. Ale sľubujem, že na budúci Kozmodrom si prinesiem poznámkový blok a budem si všetko podrobne značiť! Ak dovtedy nevyhyniem....



 moja prvá obeť - Linduška
 Marcel Klimo v jeho komiksovej čitárni
 mal čo ponúknuť - vyberte si, sadnite si a čítajte
 uvítací výbor - veľmi sympatický
 scifi antikvariát - bolo z čoho vyberať
 meno neviem, ale páčila sa mi, tak som ju odfotil
 Anetka Čižmáriková - mala perfektné náušnice
 no, vyzerám vedľa nej ako Quasimodo
 Elendilka - vyzerá určite lepšie ako ja
 Jan Harásek - prednášal o Dr.Who
 neviem, prečo ho volajú Pan Citron
 znovu Elen - o čom to ten Citron vlastne hovorí?
 príjemná chvíľa v čitárni - Anetka a jej kamarátka Janka
 Katka Cranky Bajzíková - hviezda ako vždy
 Rasťo Švarba a jeho psychologická príprava na prednášku
 Sestry Zlopočestné - no nie sú sexy?
 Cramky a ja...
 Ten koláčik, čo má Anetka v ruke je vlastne - Chewbaca zo SW
 Rasťo Švarba v akcii
 hovoril o Legende Rangerov
 aj ten kostým je podobný Rangerovi..
 Juro Maxon rozbalil svoj stánok
 ponúkal pekné tričká...
 ...či rozkošné figúrky ...
 dvaja Ondríkovia - Krug starší a Krug mladší
 dvaja Ondríkovia - Krug starší a Trepáč
 Janko Soviš - ak som dobre pochopil, tak bol vlastne halvný oragnizátor
 tá kráska vedľa Cranky je tuším Miška Hudecová
 Juro Maxon v plnej kráse..
 tá vpravo je Elendilkina sestra...
 všimnite si koláčik v strede - je to maska Dart Vadera
 Marcel Klimo..
 ..a jeho prednáška o komiksoch...
 reštaurácia Nostalgia 
 no, konečne jedna fotka, na ktorej vyzerám ako človek
 Marcel Marko...
 ...prednášal o nových filmoch ...
 ...sála sa pomaly zaplňovala...
 prišla aj Lucka Bocková - naša klubová prezidentka
 fotiť sa s ňou je pre mňa česť...
 Maťo Králik...
 uragán Namuras...
 ..inak Zuzka Jakúbková
 mala rozkošný klobúčik...
 Juro Maxon..
 škoda, že si neobliekol svoj kostým imperiálneho pilota...
 zato Dart Maul mal kostým perfektný..
 tie meče sú z polykarbonátu a vnútri sú desiatky LED-diód
 Lucka sa as ním odfotila...
 a ja som tiež neodolal
 Lucka prednášala o fandome 

 Ondrík Herec - tu ešte bez kyslíka...
 .. a tu už s kyslíkom..
 .. a tu aj so mnou...
 Roger predstavil JUPITER 6,5
 Ondrovu prednášku o erotike moci som už nepočul...
 na chvíľu som ešte navštívil ihrysko...
 decká sa tam fajn bavili...
nádielka stolných hier...

a to je všetko...kompletný album fotiek je na mojom facebookovom konte

Žiadne komentáre: