nedeľa, 26. októbra 2014

KOZMODROM 2014

   Písať o Kozmodrome je celkom príjemné, pretože sa z neho za šesť rokov stalo veľmi príjemné, priateľské a veselé stretnutie scifistov, na ktoré sa oplatí prísť. A myslím, že sa z neho časom stane skutočný con. Teda nemyslím, som si tým istý.
   Pritom ešte v pondelok som si nebol istý, či naň vôbec pôjdem. Situácia u nás v robote sa menila zo dňa na deň, takže až v piatok padlo moje konečné rozhodnutie. Na môj úžas išlo ranné EC-čko úplne načas a do kina Nivy som sa dostal vo veľmi slušnom čase, hoci cestu z autobusovej stanice som absolvoval v pomalom tempe zodpovedajúcom môjmu reumatickému stavu.
   Môj príchod príjemne prekvapil pár ľudí - z mojich pesimistických statusov na FB vyplynulo, že neprídem, ale ako som písal, situácia sa zmenila. Vstupné sa od vlani nezmenilo, ostalo milých 5.-eur. A milý úsmev Elendilky sa tiež nezmenil.
   Prvý človek, ktorého som vo vestibule odchytil bol Marcel Klimo - v piatok mal narodky, tak som mu hneď potriasol pravicou a zaželal všetko naj naj (koho všetkého som v sobotu stretol či nestretol nemá zmysel vymenovávať). Až potom som sa usadil v sále, kde začínala prednáška Miša Ďurfinu o scifi v Japonsku, alebo Ako sa anime k scifi dostalo... Dozvedel som sa, že scifi má v krajine vychádzajúceho slnka skutočne dlhoročnú, či presnejšie stáročnú tradíciu. Vraj už kedysi v 6. storočí Japonci písali tzv. mirai-ki, po našom Kroniky budúcnosti. Ale moderná scifi sa k nim dostala až v 19. storočí prekladom Verneho 20.000 míľ pod morom. A v anime sa scifi vyskytuje od začiatku, od jej vzniku až dodnes.
   Z vážnej témy sme potom prešli do perfektne srandovnej. Marcel Klimo nás, ako po iné roky, znovu zatiahol do súťaže v hádaní filmových plagátov, obálok kníh a filmových melódií. Kto uhádol, dostal cukrík - ak ho chytil!! Marcel ich nerozdával, cukríky k výhercom lietali cez celú sálu. A chytiť ich nebolo práve jednoduché. Bol by som zvedavý, ako sa na druhý deň tvárili tetušky upratovačky.
   Po cukríkovej prestrelke nasledovala prednáška Mateja Laša a Jana Haráska o vzniku a vývoji legendárneho britského seriálu Dr.Who. Bola však zaujímavá hlavne pre jeho sledovačov a priaznivcov, a k tým ja akosi nepatrím. Tak som sa potichu vytratil zo sály a zapadol do pizzerie Nostalgia, ktorá je hneď vedľa na prízemí. Už tam sedel Ondro Krug starší, tak som sa k nemu pridal, potom dorazil aj Ondro Krug mladší a kvarteto uzavrela Anetka Čižmáriková. Ale pizzu som si objednal len ja sám. Bola skvelá, bohato obložená, ale jedlo sa mi akosi čudne - všetci traja na mňa pozerali, ako sa napchávam chrumkavou lahôdkou a mne to bolo divné.
   Dojesť a opustiť pizzeriu sa mi podarilo presne načas. Na poludnie začínal svoje vystúpenie Rasťo Sopóci a jeho téma Futuristické zbrane ma dosť zaujímala. Mal ju celkom dobre rozdelenú, postupne porovnával to, čo sa nachádzalo alebo nachádza v scifi literatúre či filme s tým, čo skutočne existuje. No, ešte je veru čo doháňať. Napr. laserovými fasermi a la StarTrek nebudeme ešte veľmi dlho strieľať.
   A potom sa zas, ako každý rok, rozpútal uragán Namuras. Zuzka Jakúbková sa tentoraz venovala televíznej seriálovej fantastike, a to ako obvykle svojím nezameniteľným štýlom. Je fakt úžasné ju počúvať. Začalo to vlastne už filmom G.Méliesa Cesta na Mesiac, ktorý nám pustila celý (mal na tú dobu - v roku 1903 - úžasných 8 minút), a pokračovalo to Čapkovými RUR. Bolo to prvé scifi dielo, ktoré sa dostalo na obrazovky vtedajšej začínajúcej televízie, konkrétne BBC. Bolo to 11.2.1938. Ono vôbec bolo zaujímavé porovnanie britskej a americkej koncepcie TV vysielania. Briti išli podľa systému "Vzdelávať, informovať a ak ostane čas, tak aj zabávať". Amíci to vzali presne naopak: "Zabávať, informovať a ak ostane čas, tak aj vzdelávať". A aby sme to mali ešte pestrejšie, na koniec nám Zuzi pustila krátku scénku zo slovenského scifi seriálu - no jasne, Spadla z oblakov! Ja viem, na dnešné pomery nič moc, ale vo svojej dobe to bol kult.
   Účasť Františky Vrbenskej ma úprimne prekvapila. Už aj to je dôkazom toho, že Kozmodrom začínajú brať vážne aj za riekou Moravou. Prichystala si prednášku o ľudskej i neľudskej inteligencii. Dala nám na uvažovanie, či sa ľudské myslenie, ľudská inteligencia naozaj rozvíja, alebo naopak hlúpneme. Neujme sa nakoniec vlády umelá inteligencia? A čo sa stane s našimi emóciami? Budeme  mať vôbec nejaké? Bolo to zaujímavé počúvanie. A inšpiratívne.
   Marcel Marko je veselá kopa, počúvať ho je náramná zábava a nebolo tomu inak ani tentoraz. Mal svoju tradičnú každoročnú Trailer hour, v ktorej predstavil pomerne slušnú dávku nových filmov, ktoré aktuálne prichádzajú do kín, alebo sa do nich dostanú na budúci rok. Bolo ich fakt veľa, tak len narýchlo pár: LEFT BEHIND (r.V.Armstrong, hl.úl. N.Cage), AUTOMATA (r.G.Ibanez, hl.úl. A.Banderas a M.Griffith), JOHN WICK (r.Ch.Stachelski, hl.úl. K.Reeves), INTERSTELLAR (r.Ch.Noku, hl.úl. M.McCounaghey), ďalej len názvy - HOBBIT III. Boj piatich armád, HUNGERGAMES II., NOC V MÚZEU II., EXODUS:Bohovia a králi, BIG HERO, AVENGERS II., etc. Hádam si raz niečo zo toho aj pozriem.
   Po Marcelovi vystúpil na pódium Ondro Herec. Jeho prednáška bola trochu kratšia ako po iné roky, ale tiež zaujímavá - pre starších fanov. Ondro hovoril hlavne o literárnej súťaži Cena Gustáva Reussa, ktorú však mladí fanúšikovia nepoznajú. Tá sa totiž robila v čase, keď väčšina prítomných ešte chodila do škôlky. Organizoval ju Slovenský syndikát autorov fantastiky (ktorého členom som sa - neviem prečo - nikdy nestal), ale aj ten neskôr zanikol do stratena a o jeho znovuzrodení nikto ani neuvažuje. CGR po 12-tich ročníkoch tiež zanikla, nahradili ju iné súťaže, napr. o Cenu Fantázie a pod.
   Ondro skončil dosť skoro, takže vznikla neplánovaná prestávka, ktorú sme využili na spoločné fotografovanie - dali sme sa dokopy štyria Ondrejovia. Pôvodný zámer bol sadnúť si v pizzerii, ale tam sa chystala súkromná party a dnu nás už nechceli pustiť. Nevadí, nabudúce.
   A to sa už pomaly blížil čas môjho odchodu. Polhodinku som popočúval sympatickú prednášku Kiky Rebrovej a Ľuda Malinovského o pohonoch vesmírnych lodí, o vesmírnej doprave a pod. Bolo to zaujímavé, ale musel som sa rozlúčiť(júúj, škoda, že ju nedali skôr, bol by som si ju vypočul). Ondrík Krug ml. ma odviezol autom na stanicu (počúvať komentáre jeho navigácie bola show sama o sebe), začo som mu veľmi vďačný, lebo moja noha už bola po celom dni nutne unavená. To, že mi ušla tombola, ma až tak nemrzí - pri mojom "šťastí" by som aj tak nič nevyhral.
   EC-čko do NZ meškalo "len" 25 minút, ale čas čakania mi spríjemnilo stretnutie s Eugenom Némethom a jeho snúbenicou Peťkou, ktorí sa vracali domov po návšteve výstavy o Tutanchamonovi, ktorá sa robí v Inchebe. Vo vlaku sme si akoby zázrakom našli miesta na jenom fleku a debatili až do NZ. Pred stanicou sme sa rozišli,  ja som sa taxíkom odviezol k mamke a hneď som aj hodil album s fotkami na FB. Ešte teraz (nedeľa večer) mi chodia lajky (ale nie tie psy).
   Zabudol som ešte na niečo? Áááá, áno. Napr. na herňu stolových hier v malej sále na poschodí, na návštevu príslušníkov 501. légie, na kníhkupectvo a antikvariát, ponúkajúce záplavu nových aj starších scifi a fantasy titulov (dve knihy som si aj kúpil), na tradičné občerstvenie, a...už mi nič nenapadá. 
   No, čo na záver? Ani neviem. Som rád, že som sa tam dostal a dúfam, že sa dostanem aj o rok. A snáď sa mi konečne podarí nahovoriť aj niekoho iného z klubu, aby sa tam vybral so mnou. Lebo doteraz moji spoluklubisti akosi nestáli o skvelú zábavu a priateľskú atmosféru, ktorými sa Kozmodrom vyznačuje.
                                                   OndroT


Michal Ďurfina
prednášal ako prvý hneď zrána
v Japonsku sa scifi písala už v 6. storočí
do príručného kníhkupectva zavítal aj Ondro Krug st.
Peťo Šufliarsky z vydavateľstva Hydra - zvyšné dve hydričky neprišli
Miška Hudecová - úžasná sexy StarWars girl
Ondríkovia Krugovci..
Marcel Klimo (stojaci na pódiu) rozhadzoval cukríky..
Marcel Marko v rozhovore s krásnou neznámou..
vestibul sa zaplnil fanmi
herňa na poschodí ...
z hier som akosi vyrástol - škoda
.. s Anetkou Čižmárikovou sme fajn kamaráti
z úvodu prednášky o seriále Dr.Who
Rasťo Sopóci
prednášal o futuristických zbraniach
bolo by o čom diskutovať...
Zuzka Jakúbková...
inak tiež uragán Namuras
zdravím vás všetkých... počúvajte
prišiel aj Dart Maul...aby vyčistil cestu 501. légii
Františka Vrbenská ..
tak ako to dopadne s tou našou inteligenciou??
501. légia v posilnenej zostave (aj tá kráska vľavo by sa uživila na stránke Sexy StarWars girls)
aj bojovníci Impéria potrebujú jesť...ale len keď ich nevidí Dart Vader
Marcel Marko
aj s ním sme kamoši..
Trailer Hour začína...bude sranda
Ondro Herec..
prednášal o Cene Gustáva Reussa ...
trvala 12 ročníkov...a zanikla
partia organizátorov..ale všetkých nepoznám
rád sa fotím v spoločnosti krásnych žien...
štyria Ondrejovia ...
zľava: Ondrej Krug ml., Ondrej Krug st., moja maličkosť a Ondrej Herec
záver - prednáška o kozmických lodiach (škoda, že ju nedali skôr)
vo vlaku do NZ - s Peťkou a Eugenom sa mi fajn cestovalo

  

Žiadne komentáre: