nedeľa, 6. decembra 2015

FÉNIXCON 2015

Fénixcon 2015 ...alebo moja sobotná Odysea

   Bolo to také spontánne rozhodnutie zo dňa na deň. Dlho som váhal, či na Fénixcon (FC) pôjdem, ale potom predsa len rozhodla zvedavosť a tiež akýsi pocit spolupatričnosti k fandomu a túžba stretnúť správnych ľudí. Na Facebook som síce dal zopár pesimistických vyjadrení o 100% neúčasti, ale nakoniec som sa predsa len v sobotu 5.12. ráno vydal na stanicu. Bol som si vedomý, že tam strávim len zopár hodín, ale v konečnom dôsledku mi aj tie stáli za to.
   Na môj úžas, vlak z Pešti išiel úplne načas, takže v Brne sme boli v rozumnom čase. A vtedy som absolvoval svoju prvú odyseu - blúdil som podzemným labyrintom pod stanicou, samozrejme, že som vyliezol úplne inde ako som mal, a na zastávku šaliny som sa musel vracať, ale nakoniec som sa do hotela Slovan dostal celkom ľahko. 
   V uvítacom výbore sedel Job, ktorý môj skromný rozpočet skrátil o 300 kačiek, ale s tým som rátal a nevzpieral som sa. Moje argumenty, že aj tak nebudem v hoteli celú sobotu, by asi sotva uspeli. V sálach bolo ešte hodne prázdno - zjavne veľká väčšina ľudí dospávala piatkové nočné hýrenie, čo je bežné a netrápilo ma to. Vedel som, že skôr či neskôr povyliezajú.
   Program, čo som dostal vyzeral celkom zaujímavo a nosná téma FC - Odysea - sa na moje pôsobenie presne hodila. Ak som chcel za svoj obmedzený čas vidieť a počuť čo najviac, nemal som inú možnosť ako prechádzať z jednej miestnosti do druhej a do tretej a do štvrtej, čiže byť v pohybe. Ako Odyseus, keď putoval z Tróje a blúdil z ostrova na ostrov.
   Na úvod som zašiel do Kongresovej sály (KS), kde sa mala začať prednáška Daniely Mičanovej (inak veľmi milej a sympatickej dámy) o životnom putovaní Egypťana Sinuheta, inak to známom starovekom lekárovi z románu Miku Waltariho. Bolo milé si pripomenúť knihu, ktorú som čítal, keď som nejakých 20 rokov. Ani som nevedel, že podľa nej natočili aj film, inak výpravný ako sa na ameriku patrí. Samozrejme, nešiel presne podľa knihy, veľa vecí z nej vynechali a zároveň sa pri jeho nakrúcaní prejavilo americké puritánstvo - egyptské otrokyne bežne chodili a pracovali nahé, alebo skoro nahé, ale v tom filme boli slušne naobliekané. 
    Na chvíľu som zašiel aj vedľa, do Zrkadlovej sály (ZS), kde bola úplne iná prednáška - Dušan Majer tak hovoril o budúcnosti americkej pilotovanej kozmonautiky, ktorá tiež pripomína nekonečnú odyseu. V súčasnosti - po vyradení raketoplánov - nemajú USA žiadnu kozmickú loď, ktorá by dopravila ich astronautov do vesmíru a musia sa spoliehať na dobrú vôľu Rusov. A tak dali dokopy novú kozmickú loď pomenovanú na počesť nášho scifi klubu Orion. A k nej samozrejme aj nový ťažký nosič SLS. Orion sa zvonka trochu podobá na staré Apollo, ale samozrejme, že je to úplne iná kategória, oveľa modernejšia, bezpečnejšia a lepšie vybavená pre dlhšie pobyty na obežnej dráhe - astronauti by v nej mali dokázať prežiť až tri týždne. Lenže to bude až dakedy v rokoch 2020 - 2023.
   Cestou zo ZS som sa ešte zastavil v Prezidentskom salóniku (PS), kde sa konal permanentný workshop o písaní a vydávaní scifi literatúry. Viedol ho klasicky Michael Bronec a s humorom sebe vlastným popisoval peripetie, ktoré zažíva hlavne so začínajúcimi autormi, ktorí často nemajú ani štipku sebakritičnosti a každú výhradu či výčitku vydavateľa považujú takmer za urážku na cti. Inak, v PS bolo v tom čase asi toľko ľudí, ako v KS a ZS dokopy, čo tiež svedčí o popularite Michaelových workshopov. 
   Cez prestávku medzi prednáškami som sa zastavil v reštaurácii Bugatti. Môj príchod spôsobil pár ľuďom prekvapený úžas na tvárach -"Však si písal, že neprídeš!" - bola najčastejšia reakcia, keď ma uvideli. Ale na druhej strane boli radi, že ma vidia. A ja som bol rád, že vidím ich, hoci napr. Anetku Čižmárikovú som videl celkom nedávno na Kozmodrome. 
   Medzitým dorazil Leo Medek, ktorý mal v KS prednášku o pôvodnej Odyseovej odysei. Ako pomôcku si vzal preklad Homéra z roku 1941. Leo však má dosť svojský spôsob prednášania, ktorý si vyžaduje veľa času a trpezlivosti. Lenže to sa už ozýval môj žalúdok, a vybral som sa doplniť tráviacu sústavu. Na moje nemilé prekvapenie bola reštaurácia Stodola v prízemí hotela zatvorená. Vlastne to už ani nebola Stodola, po novom sa volá U Jeníka a v sobotu otvára až o 16:00!!! A tak mi neostalo nič iné, ako zájsť do Bugatti a vybrať si niečo z ich skromnej obedovej ponuky. Vybral som si kurací rezeň s ryžou, ktorý bol napodiv veľmi chutný a aj porcia bola fakt slušná, žiadna jednohubka. Pritom si ku mne prisadol Miloš Lacika a hodili sme kus reči. 
   Po obede som sa ešte zastavil v ZS, kde práve končila beseda s redaktormi časopisu Pevnost, v PS pokračoval workshop o prekladaní kníh, ktorému tentoraz šéfoval Franta Novotný, ale nakoniec som na dlhšiu dobu zapadol do KS. Keď som sa tam vrátil Leo Medek ešte stále rozprával, ale orgovia ho už súrili, lebo bol čas na ďalšiu prednášku. Tú mala Hanka Málková na tému Fantastické svety v stredoveku a dnes: Z Kamelotu do Cimmerie a ešte ďalej. Už z názvu je zrejmé, o čom bola reč a som si istý, že jej prednáška by sa páčila aj Števovi Konkolovi - Hanka dosť veľa miesta venovala pojmu zdieľané svety (shared universes). Inak, aj Hanka je veľmi milá a sympatická dievčina, veľmi sčítaná a fundovaná. Bolo príjemné ju počúvať a debatovať s ňou. Tiež som pridal pár postrehov, koniec koncov, aj ja som si vymyslel jeden vlastný fantastický svet k knihách o Krvavých psoch (ríša Kanu a spol.), ale potom som sa predsa len vrátil do Hyborského sveta R.E.Howarda, ktorý je hodne otvorený a dá sa do neho vkladať nekonečno príbehov. Zato taká Stredozem od Tolkiena je uzavretá - hlavne zámkom zvaným autorské práva dedičov! Howard žiadnych nemal, zato deti pána Tolkiena sa nemajú vôbec zle. Ale reč bola aj o Pratchettovej Plochozemi či Martinovej Západozemi atď. Jednoznačne najlepšia prednáška na FC. 
   Zato Haninka Veselá si vo svojich románoch žiadny vlastný fantastický svet nevymýšľala. Príbehy o telepatke, nájomnej vrahyni a čarodejnici s nežným menom Magnólia zasadila do už existujúceho fantastického sveta zvaného Asterion, ktorý vznikol dávnejšie ako prostredie pre istú PC hru. 
   Magnólia - Hanka o nej napísala už celú sériu románov a poviedok - je svojrázna postava mladej ženy. Je to veľmi pekná, príťažlivá ryšavka (ako sama autorka), ale súčasne má zabijácke inštinkty kobry kráľovskej. Haninka o svojej hrdinke rozprávala fakt zápalisto, po čase jej prišiel asistovať Jan Galeta, ktorý dal dokopy zbierku poviedok Marellion, v ktorej sa tiež Magnólia vyskytuje. Pokrstiť im ju krvavým vínom prišiel sám Geralt z Rivie, Sapkowského zaklínač. Bol to mladý muž v kostýme a s výzbrojou dokonale kopírujúcou tú, ktorú mal zaklínač v známej PC hre. Hneď po krste som si aj prvý diel Magnólie kúpil, tak ma zaujala.
   Počas Hankinej prednášky som podchvíľou odbiehal do Bugatti, kde sa stále krstili nejaké knihy - najprv to bola Vilmuška Kadlečková s novým románom "O snovačce a Přemyslovi" (zjavne inšpirovaná starými českými povesťami), po nej Lucka Lukačovičová predstavila svoj nový román "Sbírka ctností". Prišla aj Zuska Stožická, ktorá vydáva novú zbierku poviedok so zaujímavým názvom "Mamut farby malinového lekváru". Krstnou mamou bola Lucka Bocková. Tá ani z pódia nemusela schádzať, pretože o chvíľu na to skvelou slivovicou pokrstila nové prírastky z vydavateľstva Hydra - zbierku poviedok "Rozmarná fantastika", do ktorej prispelo 29 autorov z celého Československa, a nový román Lenočky Štiblaríkovej s názvom "Tester", čo je military scifi odohrávajúca sa niekedy na Slovensku (tiež som si ho hneď po krste kúpil). 
   A to už čas pokročil. Aby som ho využil čo najlepšie, zašiel som do KS, kde mal prednášku na tému Príbeh skutočného Marťana istý Ing. Tomáš Přibyl. Inak veľmi vážne sa tváriaci a distingvovane vyzerajúci starší pán sa odrazu parádne odviazal a bolo zaujímavé ho počúvať, na druhej strane však vlastne len prezentoval všeobecne známe fakty o nedávno premiérovanom scifi filme s Mattom Damonom. Po štvrťhodine som sa presunul do ZS, aby som zachytil aspoň niečo z prednášky Franky Vrbenskej Nesmrteľný Odyseus. Tiež nám púšťala zábery zo starších filmových spracovaní slávnej Homérovej básne. A tiež som sa dozvedel, že samotný výraz "odysea" alebo "odyssea" sa v názvoch kníh, filmov či iných diel vyskytuje neskutočne často, sú to snáď stovky a stovky najrôznejších odyseí. 
   Nakoniec som si ešte na chvíľu zašiel do Bugatti, aby som konečne posedel a hodil reč s Marekom Godulom, šéfom poľských Conanistov, ktorý už chodí na FC pravidelne. Pri chutnom pivku sme pokecali o kadečom (až dodatočne som zistil, že som ho zabudol ofotiť!!!). K vedľajšiemu stolu si prisadol Robo Pilch, tak som sa ho hneď opýtal na vyúčtovanie za Acheronskú dýku. A veľmi ma potešil správou, že kniha je zisková, že je s ňou v pluse a bude rád, ak mu dodám niečo ďalšie. Takže sa zrejme budem musieť znovu rozbehnúť s písaním. Jo, a že vyúčtovanie mi pošle v januári.
   Tesne pred odchodom sa ešte pri mne zastavil Roman Hruška (inak hlavný organizátor FC a šéf Conan society) a môj už tak dosť ťažký batoh (5 kníh niečo váži) ešte viac oťažel - o fľašu Conanovice - dal mi ju v predstihu, keďže na Althing CS som už nemal v pláne ísť. Rovnako ani na vyhlásenie Parconských cien ani na tombolu či divadelné predstavenia . Čo trochu ľutujem bolo, že som nevidel prednášku Roba Waschku o bojových scénach, a tiež to, že som nemohol potriasť rukou Peťovi Pavelkovi, čerstvému držiteľovi ceny DRAK, ale to som už sedel vo vlaku.
   Porozlučoval som sa so známymi, plnou šalinou som sa dostal na stanicu, v plnom EC som si horko ťažko našiel miesto na sedenie (stovky Břeclavákov sa večer vracali z brnenských vianočných trhov), a cca o 21:00 som zakotvil doma. Hodil som fotky na Facebook a šiel spať. No, spať!! V hlave som mal toľko myšlienok a spomienok, že som napriek únave zaspával veľmi ťažko. 
   Zhrnuté - bola to odysea (neustále putovanie z miestnosti do miestnosti, našťastie len v rámci jedného poschodia), ale stála za to. Aj pár hodín na FC sa dá stráviť bohato, nabrať dojmy a hlavne stretnúť veľa priateľov - starých aj nových. Takže, na rok už asi nebudem váhať, či ísť alebo nie. 

OndroT

 Danielka Mičanová ide prednášať o Sinuhetovi
 Anetka Čižmáriková - už sa spamätala z prekvapenia
r
 osadenstvo Prezidentského salónika
 workshop viedol Michael Bronec
 Dušan Majer - mal prednášku a amerických kozmických lodiach
 maliar Palko Martinický
 Milan Zachodil (umeleckým menom Nalim Lidochaz), zakladateľ Conan Society
 vpravo Roman "Holodoktor" Hruška - hlavný organizátor FC a po zosnulom Zdenkovi Zachodilovi šéf Conan society
 Leonard Medek
 Miloš Lacika
 Egon Čierny z vydavateľstva Poutník
 chlapci z redakcie časopisu Pevnost - v strede Martin Fajkus
 z workshopu o prekladoch - zprava Lubo Záborský, Franta Novotný, Michael Bronec,....
 hviezdy českej fantasy - vľavo Vilma Kadlečková, vpravo Hanina Veselá
 Hanka Málková - jej prednáška o fantastických svetoch bola skvelá
 Vilma Kadlečková ide krstiť nový román
 Dáška Mehešová
 tento zaklínač bol hviezdou FC
 aj ja som sa s ním odfotil
 dve rozkošné hostesky
 aj s Hankou Málkovou som sa odfotil
 Haninka Veselá a jej cesta za Magnóliou
 Janko Žižka
 Lucka Lukačovičová - tiež krstila novú knihu
 Lucka Bocková - šéfka slovenských scifi klubov
 môj zúfalý, nevydarený pokus o selfie
 Mirka "Freya" Weberová
 Jožko Pastucha a Zuska Stožická so synčekom
 Lucka Bocková ...
 ...krstila knihu Zusky Stožickej
 Geralt krstil knihu Hanky Veselej ...
 .. a Jana Galetu
 knihy krstili aj dievčatá z Hydry
 Lucia ich krstila slivovicou
 spoločná fotka autorov zbierky Rozmarná fantastika
 aj Mirka sa odfotila s Geraltom...
 ...aj táto pekná dievčina
 časť výpravy z Nitry - vpravo Peťo Zvalo
 Janko Žižka si vie vybrať správnu spoločnosť
 Františka Vrbenská
 na jej prednáške bola ZS plná
 Lívika Hlavačková
 vydavateľ Robert Pilch a moja maličkosť
 Ivan Aľakša s priateľkou
 Vašek Vágenknecht
rozlúčili sa so mnou aj Mikuláš, čert a anjel

1 komentár:

Alex Scofield povedal(a)...

Ahoj,

Sezóna pozdravy. To je Vám oznámiť, že Alex Scofield Company, multi-miliarda súkromná úver spoločnosti otvorila finančné príležitosti pre každého v prípade potreby akejkoľvek finančnej pomoci v tomto konci roka sezóny. dávame z úverov od $ 10000 $ 500 tisíc na 1% úrokovej sadzby na jednotlivcov, firmy a spoločnosti, v jasnej a zrozumiteľnej podmienok a podmienok. Kontaktujte nás ešte dnes na adrese: alexscofield2852@gmail.com. dodávame platbu úver v 48 hodín.