nedeľa, 23. októbra 2016

KOZMODROM 2016

   Návšteva Kozmodromu sa pre mňa akosi stáva tradíciou. Ak dobre počítam, tak toto bol môj šiesty, čo znamená, že z ôsmych som vynechal iba dva. Celkom  dobrá bilancia. A musím uznať, že z roka na rok na je Kozmo lepší a zaujímavejší. Tento rok to bolo úplne superné.
   Pôvodne mal ísť so mnou kamarát Robo (nie je síce členom klubu, ale zapálený scifista - akurát býva ďaleko a do NZ chodí zriedka), dokonca to vyzeralo, že pôjdeme autom, ale nakoniec u neho vyhrali rodinné povinnosti a tak som sa vybral do BA sám. A veru, nezačal som najlepšie - už dávno sa mi nestalo, aby som ráno zaspal! Vstával som o takmer polhodinu neskôr ako som mal v pláne, takže doma to bol frmol. A tiež sa mi už veľmi dávno nestalo, aby som pred cestou odchádzal z domu bez raňajok. Ešte dobre, že existuje staničný bufet. 
   Našťastie potom už išlo všetko v pohode. Cestu EC-čkom do BA a električkou na miesto konania som stíhal v pohode. Do SK Vajnorská som prišiel dosť skoro, ale ani s tým nebol problém, rád som si počkal, A vtedy sa, úplne nečakane, vo dverách objavil Jožko Hučka. Vôbec som netušil, že sa chystá prísť (pre neho to bol prvý Kozmo). Ale potešilo ma to. 
  Program začal ako obvykle príhovorom Elendilky a potom nasledoval knižný klub. Celkom milé rozprávanie o tom, aké knihy členovia SFG v priebehu roka od Kozmo15 čítali. Išlo väčšinou o staršie veci, ale niečo z nich (Stretnutie s Rámom, Piknik pri ceste,..) som čítal už dávnejšie, takže som sa vedel zapájať do debaty. Čo budú čítať v priebehu nasledujúceho roka neviem, ja som im dal tip na prvý diel Nadácie od Asimova. 
   Po Elendilke si k stolíku s notebookom sadol Michal Laurinec, ktorý je zjavne nadšencom seriálov StarGate. Vytipoval desať scén, ktoré považoval za buď zaujímavé, veselé alebo nejako inšpirujúce, a to od pilotného filmu z roku 1997 až po SG: Universum. Ozaj - na budúci rok bude mať Hviezdna brána 20. výročie uvedenia. Už to samotné je inšpirujúce. 
   Po Michalovi nastúpil Rasťo Sopóci s prednáškou Sci-fi v ťažkých časoch. Jeho prednášky na conoch sa tešia veľkej obľube. Aj teraz to bolo veľmi zaujímavé rozprávanie o samotnom vzniku scifi, jej vývoji a peripetiách. Vedeli ste napr., že zakladateľom scifi ako takej nebol Verne ale Francis Bacon už dakedy v 18. storočí? A že zakladateľom modernej scifi neboli ani Čapek ani Asimov, ale Hugo Gernsback, podľa ktorého je pomenovaná prestížna cena HUGO? Som rád, že som sa to dozvedel, môžem týmito faktami doplniť svoju prednášku pre školy. A ešte jeden rezultát mala jeho prednáška - scifi je nesmrteľná, prežije aj v ťažkých časoch. 
   Po Rasťovi začala prednáška, či skôr prezentácia tzv. vizuálnej novely s názvom Angels&Demigods, ktorá sa hrá či tvorí pomocou virtuálnych okuliarov. Ale o čom presne bola neviem. S Jožkom Hučkom a Peťom Šufliarskym sme sa pobrali na obed do neďalekej reštaurácie Rendevous, fajnovo sa najedli, dali si prudko chutné Krušovické chladené a spokojní sme sa vrátili do SKV, kde práve štartovala tradične veselá prezentácia Marcela Marka Trailer Hour. Predstavil nové scifi a fantasy filmy v kinách, buď aktuálne, ktoré už sú alebo v blízkej dobe prídu do kín ( Domov pre neobyčajné deti slečny Perregrinovej, Dr.Strange, Arrival alebo po našom Prvý kontakt, Fantastické zvieratá, Underworld: Blood Wars, ale najočakávanejším a najnavštevovanejším bude bezpochyby starwarsovský Rogue One), ale hlavne tie, ktoré prídu do kín na budúci rok, a bude ich dosť - spaceopery Passengers (Pasažieri), The Space between Us, Strážcovia galaxie 2, hrdinovky Justice League, Power Rangers, Wonder Woman: Dawn of Justice či pokračovanie dobrodružstiev mutanta Logana, fantasy by mali zastupovať filmy Artuš a jeho veľký...(neviem čo!) a Great Wall (niečo s čínskym múrom), ale asi najzaujímavejší bude seriál StarTrek: Discovery, ktorý bude natočený k 50. výročiu Star Treku. 
   No a potom sa rozpútal uragán Namuras. Zuzka Jakúbková s neviazanosťou a humorom sebe vlastným hovorila, ako inak, o ženách ako hrdinkách v scifi a veľmi ju štvalo, že ich je tak málo. Nakoniec si vybrala ako svoje idoly SuperGirl (ženská obdoba Supermana), Wonder Woman, krásky zo Star Wars (princezná Leia a jej mamina Padmé Amidala), a nakoniec Buffy, vrahyňa úbohých upírikov. O tom, že sme revali od smiechu asi písať nemusím. 
   Po Zuzke nasledovala prezentácia českého projektu StarTrek:Diplomacy, ale tú som nevidel (dúfam, že Jožko ma v tomto doplní), lebo Lulu zvolala improvizovanú, mimoriadnu poradu sf klubov. Prišiel na ňu Roger, Eru, Elendilka, ja a ešte pár mladých z BA, ktorých však nepoznám, pretože nás nikto nepredstavil. Sadli sme si v galérii, kde sa prvý krát v rámci KZ konala výstava obrazov a grafík so scifi tematikou, a debatili hlavne o akciách chystaných v Banskej Bystrici. Bystričania totiž majú šancu (a chuť) usporiadať Parcon 2018, ale chcú si to najprv odskúšať menším conon s názvom BBcon. Mala by to byť akcia pre mesto, ktoré do nej prisľúbilo prispieť celkom lukratívnou sumou a tiež pomocou pri propagácii, UMB zas sľúbila poskytnúť priestory a to dokonca bezplatne. Lucke teraz išlo hlavne o termín, ktorý by nemal kolidovať s inými akciami, napr. FF v Chotěboři, ale aj o program, ktorý treba urobiť tak, aby zaujal a prilákal čo najviac ľudí. V tomto som jej prisľúbil pomoc, dám dohromady nejakú prednášku a hodím ju do pléna. 
   V galérii sme sedeli skoro hodinu a pol, takže som prišiel akurát na úvod poslednej prednášky. Robil ju jeden pán zo Slovenskej organizácie pre vesmírne aktivity (SOVA, angl. skratka SOSA), ktorého meno som sa dozvedel dodatočne z netu, lebo programovej brožúrke nebolo uvedené.  Volal sa Jakub Kapuš a je predsedom OZ SOSA (zaujímavé, má sídlo v dedinke Veľká Paka pri Dunajskej Strede).Veľmi zaujímavo rozprával o prvej slovenskej družici (či skôr družičke) s názvom SKCUBE. Je to fakt len taká družička, kocka s rozmermi 10x10x10 cm, len trochu väčšia ako Rubikova kocka. Ale človek by sa fakt čudoval, čo všetko sa do nej vošlo - solárne panely, batérie, kamera, senzory a antény. Pracoval na nej kolektív asi tak spolu 50 ľudí z rôznych inštitúcií a pravdu povediac, vyrobiť takú, hoci len maličkú, družicu nie je vôbec jednoduché. A zjavne ešte ťažšie ju bude dostať na obežnú dráhu, pretože mala letieť už v máji t.r., ale ako nám dotyčný pán povedal, budú radi, ak to bude v máji 2017. Zábery z explózie rakety Falcon 9 v septembri t.r. boli úchvatné.
   Medzitým sa sála pekne zaplnila, takže sa mohol začať Galavečer. Uvádzali ho Marcel Marko a Roman Táborský. Prvým bodom bolo odovzdávanie ceny DRAK, ktorú dostali práve organizátori Kozmodromu (tiež som za nich hlasoval). Cenu za veľkého potlesku odovzdala Lulu. Potom začala tombola. Ceny, väčšinou knihy či hračky, poskytli sponzori Ihrysko, FUNtastic a Olejar Books. Tiež z toho Marcel a Roman urobili srandu, ale kto vyhral hlavnú cenu neviem. Čas pokročil a ak som sa chcel v rozumnom čase dostať domov, musel som sa rozlúčiť, hoci nerád. Vlak som našťastie stihol. Našťastie preto, lebo kus od Trnavského mýta nám prekrížilo trať servisné vozidlo a zdvihlo plošinu. No! A je to v háji!-povedal som si a začal dumať, že asi nakoniec predsa len budem musieť ísť EC-čkom aj domov. No po pár minútach servisák odišiel a na stanicu sme došli v pohode. 
   No, a čo na záver. Bolo to superné! Nič lepšie a výstižnejšie mi nenapadá. Strávil som skvelý deň v spoločnosti skvelých ľudí a veľmi im za to ďakujem. Pribudli mi nielen dve knihy do knižnice, ale hlavne príjemné spomienky. 
                                                                                                 OndroT


Jozef HUČKA - Kozmodrom 2016

     Tento Kozmodrom mal pre organizátorov poradové číslo 8, ale pre mňa má poradové číslo jedna, aj keď som sa v minulosti už zo dvakrát chystal, že ho navštívim.
     Je to menšie stretnutie, čo do počtu účastníkov, ale o to kvalitnejší program a sprievodné akcie. Pred vstupom do prednáškovej sály bola zabezpečená šatňa, predaj spomienkových predmetov a chutné občerstvenie. Následne predajné stánky dvoch kníhkupectiev a antikvariátu a výstavka plagátov a herňa kartičkových hier.
     Program bol organizovaný v hodinových blokoch o literatúre, filmoch a podobne. Najviac ma zaujal blok – SK Cube – Slovenská družica. História a míľniky občianskeho združenia SOSA (Slovenská organizácia pre vesmírne aktivity). Začiatky fungovania, permanentné prešľapávanie cesty, ktorou ešte pred nimi nikto nešiel. Konštrukcia, výroba a montáž unifikovanej družice (10 x 10x 10 cm) sú v podstate unikátne pre každú národnú družicu a o niektoré riešenia prejavili záujem iné tímy, ktoré sa snažia o niečo podobné. Úsmevné a vážne historky z ich kľukatej a kostrbatej cesty. Napríklad bolo potrebné túto zhotovovanú družicu zapísať do národného registra vesmírnych objektov, ale nič také u nás reálne neexistovalo. Naveľa sa jedna pani ujala iniciatívy, vytvorila excelovský riadok a družicu zapísala. Tak vznikol národný register vesmírnych objektov.
     Táto prednáška bola pre mňa „top“. Družica (inžiniersky model) je v súčasnosti vystavená na výstave Cosmos Discovery na Inchebe a originál naša prvá družica momentálne čaká na kozmický nosič, ktorý by ju vyniesol do kozmu a stala by s 1. Slovenskou družicou v kozme.
     Ako druhé v poradí ma zaujala prezentácia Star Trek: Diplomacy. Bol to projekt zoskupenia českých fanúšikov Star Treku o svojom projekte, ako postavili kulisy lode USS Masaryk neďaleko Prahy v prenajatých priestoroch nevyužívanej materskej škôlky. Prezentácia skupiny prevažne IT-čkárov – ako si to vizualizujú a následne reálne i manuálne stavajú a v týchto kulisách lode – mostík, kajuty, atď. nakrútili niekoľko prvých epizód tejto kombinácie Star Treku a seriálu Iste pán minister.
     Na záver bol Galavečer v príjemnej atmosfére spojenej s tombolou s cenami poskytnutými sponzormi podujatia.
     Tento Kozmodrom hodnotím ako veľmi príjemný a inšpiratívny, čo všeličo sa dá urobiť aj s málom, keď je chuť a osobná vôľa niečo dokázať (Kozmodorm, Družica, Diplomacy).
     Do videnia v budúcom roku 2017 !      


logo a plagát Kozmodrom 2016

 uvítací výbor - vľavo Elendilka
 pani šatniarka neprišla, tak ju zastúpil Marcel
 Jožko Hučka -prišiel nečakane, ale bol som rád
 Zorka z OjelarBooks - predávala knižky
 Kozmodrom zahájila Elendilka
 ...aj ja som členka knižného klubu 
 Jožko - prezerá si ponuku antikvariátu
 výstava obrazov - prvý krát na KZ
 hry sa na KZ hrajú od začiatku
 Peťo Šufliarsky
 netuším, kto je táto kráska, ale bola neskutočne fotogenická
 Michal Laurinec
 prednášal o StarGate
 ááá, niekto sa zabudol ráno obliecť
 Rasťo Sopóci - prednášal o scifi v ťažkých časoch
 jedna z mála fotiek, na ktorých je aj moja maličkosť - zprava Peťo Šufliarsky, Mark. E.Pocha, Cuco, ...kto je tá krásna dievčina netuším
 Marcel Marko - začína Trailer hour
 Miška Hudecová s priateľom
 čerství mladomanželia - Anetka Čižmáriková a Vlado, vpravo Lulu Bocková
 Peťo Šufliarsky s Rogerom
 Zuzka Jakúbková - inak uragán Namuras
 neviem, kde tie šaty kúpila - u číňanov to asi nebolo
 tento pán uvádzal český Star Trek Diplomacy
 501. légia v plnej paráde - pod maskou jawu sa skrývala Maruška Iskrová
 fajčiarsky kútik (ale Anetka vraj už pol roka nefajčí)
 z porady SF klubov - Roger a Elendilka...
 vpravo Eru, v strede Lulu 
 Ivan Aľakša s Ruženkou, vpravo Miška v kostýme
 ešte jedna spoločná s 501.-vou
  Jakub KAPUŠ predseda OZ SOVA .. prednášal o SKCUBE
 bude to prvý slovenský satelit - ale zatiaľ len malý

takto bude vyzerať 

 Dráááčik 
 priniesla ho Lulu ...

 a tiež ho slávnostne odovzdala hlavnej organizátorke KZ 2016

 show sa začína - neviem prečo, ale tento mládenček chcel Romana zabiť kladivom
 ceny do tomboly
 ááá, ide sa losovať
 jedna zo šťastných výherkýň
rozlúčková - Janko Soviš

Žiadne komentáre: